Blogbericht 1: ‘Beginsituaties en vulkanische lesontwerpen’

“Hallo! Ik ben Kiki en ik woon in Italië op de vulkaan de Vesuvius. Soms voel ik de vulkaan trillen en ben ik bang dat hij gaat uitbarsten. Ik heb gehoord dat lava heel heet kan zijn. Zou de vulkaan zomaar kunnen uitbarsten? Zouden jullie me misschien kunnen helpen, want ik ben best wel bang!”

Zo zal onze lessenserie over vulkanen in groep 3-4 van basisschool De Kleine Kapitein beginnen. Nog twee weken en dan is het zover!
Wij, Nina van der Brug en Eline Geus, zijn tweedejaars studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam. Om jullie op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom onze lessenserie, houden we een blog bij. Deze lessenserie hebben we ontwikkeld voor een opdracht van onze opleiding. De Universitaire Pabo van Amsterdam heeft deze opdracht ontwikkeld met het Wetenschapsknooppunt Amsterdam om studenten te stimuleren om meer natuur- en technieklessen te geven. Ook de onderzoekend en ontwerpend leren didactiek moest terug komen in onze lessenseries. Dit is om leerlingen meer wetenschappelijke kennis en denkstrategieën te leren op een motiverende manier. Wij hopen dat we dit met onze lessenserie kunnen bereiken.

Om leerlingen juiste wetenschappelijke kennis aan te leren, moeten wij zelf natuurlijk ook een juiste kennisbasis hebben. Daarom begon ons proces van het ontwikkelen van de lessenserie ook met een gesprek met een wetenschapper van de Universiteit van Amsterdam. Voor ons onderwerp vulkanen spraken wij met aardwetenschapper Harry Seijmonsbergen. Hij heeft ook veel tips gegeven voor onze lessenserie.

Na wat brainstormen en overleggen hebben wij uiteindelijk besloten om ons te richten op het ontstaan van een vulkaan en het ontstaan en verloop van een vulkaanuitbarsting. Omdat wij lesgeven aan een groep 3-4 leek het ons van belang om bij de basis te beginnen. Onze leerlingen hebben immers nog nooit les gehad over vulkanen, zo bleek uit ons vooronderzoek. Met ons vooronderzoek hebben we de voorkennis van 6 leerlingen uit deze groep 3-4 onderzocht. We hebben de leerlingen bijvoorbeeld een tekening laten maken van een vulkaan en plaatjes van een vulkaanuitbarsting op volgorde laten leggen. Hierbij hebben we ook naar begrippen gevraagd. Ook hebben we de leerlingen gevraagd wat zij zouden willen leren. Uit deze laatste vraag bleek dat de leerlingen wilden weten ‘hoe lava in een vulkaan omhoog komt’ en ‘hoe het kan dat een vulkaan uitbarst’. Dit lag mooi in het straatje van onze eigen ideeën! Bij het nakijken van de opdrachten die de leerlingen gemaakt hadden in het vooronderzoek bleek dat de leerlingen nog niet veel kennis hebben over het verloop en ontstaan van een vulkaanuitbarsting en over het ontstaan van een vulkaan. Ook hebben we onderzoeksvaardigheden onderzocht en we hebben de lerares van de klas wat vragen gesteld over bijvoorbeeld het niveau van presenteren van de leerlingen. Dit vooronderzoek hebben we uitgevoerd om onze lessenserie zo goed mogelijk te laten aansluiten op de leerlingen. We zullen tijdens de uitvoering zien of we dit bereikt hebben!

In onze lessenserie zullen we ons laten leiden door de hulpvraag van het meisje uit Italië, maar de leerlingen zullen zelf onderzoeken gaan bedenken waarin ze een facet van de vulkaan zullen onderzoeken. Hoe dit allemaal zal aflopen, kunt u de komende weken lezen op dit blog waar we u op de hoogte zullen houden van onze lessen! Wij hebben er zin in!

Nina en Eline

Een reactie plaatsen

1 reactie

  1. Welmoet

     /  25 oktober 2012

    Leuk!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: