Finding Goudvis?

Blup blup!

Wie gaat er met ons mee op ontdekking naar de bodem van de zee?  We betreden een leefomgeving die geheel anders is dan de onze, maar vol met bijzondere zeedieren!

Houd u vast en duik met ons mee!

 

Na een behoorlijke inspanning staat onze lessenserie over de ‘Diepzee’ bijna in de startblokken. Wij zijn Jiska Ruissen en Robin Leeuw, studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam. Onze opleiding heeft in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Amsterdam opdracht gegeven om een lessenserie te ontwikkelen. Dat is echter niet alles! Onze lessenserie introduceert namelijk een natuurwetenschappelijk concept in de basisschoolklas die leerlingen wetenschappelijk moet laten denken.

Dan zijn we er nog niet helemaal, want deze lessenserie staat namelijk helemaal in het teken van de ‘OOL’ didactiek, oftewel: het Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Nou hoor ik u denken: ‘wat is dat eigenlijk?’ Bij het Onderzoekend en Ontwerpend Leren is het de bedoeling dat de leerkracht een volgende rol aanneemt en de leerlingen een onderzoekende houding aannemen. Om ons te helpen in onze missie is er een enthousiaste wetenschapper die ons begeleidt met onze lessenserie en voor de nodige “mojo” zorgt die onze lessen nodig hebben!

We waren er al vrij snel over uit: wij willen de leerlingen meenemen op avontuur door de Diepzee! Zo’n onderwerp is natuurlijk erg breed en moet in vier lessen passen. Gelukkig was daar wetenschapper Harm van der Geest, diepzeewetenschapper aan de UvA, om ons een handje te helpen. Hij heeft ons erg geïnspireerd, waardoor we het onderwerp konden afbakenen en de beste aspecten eruit konden halen!

Een onderzoek blijft echter een onderzoek, dus wij zijn naar onze eigen stageschool gegaan om een vooronderzoek uit te voeren. We willen natuurlijk een goed beeld krijgen van de verschillende kenmerken, met als doel de lessenserie zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de doelgroep. Ons avontuur van vier lessen gaat plaatsvinden op basisschool ‘De Polsstok’ in Amsterdam-Zuidoost en wel aan groep vier. We hebben met de leerlingen een woordweb gemaakt, zodat wij eens even kunnen peilen hoe hun kennis ervoor staat.

Na afloop van het  woordweb hebben wij enkele leerlingen geïnterviewd over hun gedachten op papier.

En wat kwamen we bijzondere dingen tegen! Verscheidende leerlingen schreven heel trots ‘duikboot’ op en anderen waren er vol van overtuigd dat er goudvissen leven in de Diepzee, bijzonder nietwaar?

Nadat we de kennis van de leerlingen hebben gepeild en de mogelijke misconcepten, verkeerde gedachten, hebben “opgevist”, hebben we ons gericht tot de leerkracht. Het motto van de ‘Vreedzame School’ is iets om mee te nemen in onze lessenserie: samen leren, samen leven.

Wij gaan ons uiterste best doen om zo goed mogelijk op de voorkennis van de leerlingen aan te sluiten, zodat de leerlingen thuiskomen en zeggen: ‘Mamma, Pappa, raad eens! Een goudvis komt niet uit de Diepzee!’

Onze eerste les zal gaan over het grote mysterie van de Diepzee: de mythologie en de zeemonsters. Dames en Heren, gordels om, de nooduitgangen bevinden zich hier, hier, hier en hier. Wij gaan naar de Diepzee!

We houden jullie op de hoogte van ons avontuur!

Robin en Jiska

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: