Even voorstellen (is niet te ver gezocht toch?)

Even voorstellen. Wij zijn Elsemiek en Manon. Allebei tweedejaars student aan de Universitaire Pabo van Amsterdam. We lopen stage op de 15 Montessori Maas en Waal in Amsterdam. Afgelopen weken hebben we ons best gedaan om een lessenserie te ontwerpen voor de middenbouw over het onderwerp ‘hoe oud is dat?’, en de conceptversie van ons verslag is zojuist ingeleverd. Spannend dus!

Archeologie is het onderwerp dat we hebben gekozen voor onze lessenserie. We hebben met een wetenschapper (archeoloog) gesproken over het onderwerp en gebrainstormd over de lessenserie. Om de lessenserie te kunnen ontwerpen, hebben we eerst een vooronderzoek op de stageschool uitgevoerd. Zo wilden we erachter komen wat de leerlingen al wisten, zodat onze lessenserie mooi zou aansluiten op de voorkennis. We hebben een aantal groepjes leerlingen vragen gesteld (van makkelijk naar moeilijk) over tijd. De leerlingen gaven leuke antwoorden. “Ik denk dat u 36 bent, want u lijkt op m’n moeder en zij is 36!” “Nee joh, ze is 14, want ze lijkt op m’n zusje!” Uit deze (en vele andere) antwoorden, trokken we de conclusie dat tijdsbesef over het algemeen nog niet helemaal aanwezig is bij de leerlingen. We hebben onze lessenserie dan ook vooral gebaseerd op het creëren van tijdsbesef.

Tijdens de lessenserie staat de getallenlijn in de klas (die we zelf gaan maken met de leerlingen) centraal. Tijdens de eerste les gaan we onderzoeken hoe oud een boom is en we gaan geboortekaartjes van de leerlingen ophangen in de tijdlijn. Tijdens de tweede les gaan we onderzoeken hoe oud de spullen zijn die de leerlingen van thuis hebben meegenomen (en ook van deze voorwerpen maken we kaartjes voor in de getallenlijn). Tijdens de derde les gaan we naar buiten om zelf voor archeoloog te spelen (veldwerk). En tijdens de laatste les komt er een echte archeoloog op bezoek in de klas. Nu maar hopen dat de leerlingen net zo enthousiast zijn als wij!

Ook hebben we alvast een evaluatie-instrument ontworpen om de lessenserie te kunnen evalueren. Daarover de volgende keer meer! We houden jullie op de hoogte.

Groetjes!

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: