Vulkanen. Les 1: “Hoe ontstaat een vulkaan?”

Na de ontwerpfase was het moment dan eindelijk daar…. De eerste les kon uitgevoerd worden in groep 6/7! En het was een succes! De, enorm enthousiaste, leerlingen wisten na het vooronderzoek al een beetje wat we gingen doen: een lessenserie over vulkanen. Om de lessenserie nog meer op de vragen van de leerlingen te kunnen baseren, hebben wij hen gevraagd wat zij graag zouden willen leren gedurende deze lessenserie, en waar zij dan zouden beginnen. De leerlingen hadden al gauw bedacht dat we moesten beginnen met hoe een vulkaan eigenlijk ontstaat. Daarna willen zij het gaan hebben over lava, magma, hoe dat zit als je lava op je krijgt, waar in de wereld vulkanen zijn, enzovoort. Genoeg ideeën dus, waar veel experimenten bij te verzinnen zijn! Image

Zoals de leerlingen aangaven, zijn we les 1 begonnen met de vraag “Hoe ontstaat een vulkaan?” Om hierachter te komen was het belangrijk dat we wisten hoe de binnenkant van de Aarde eruit ziet. Daarover hebben wij het uitgebreid gehad met de leerlingen. Ze stonden versteld hoe heet de kern van de Aarde is, 5000 graden! De mantel, die bestaat uit vloeibaar gesteente, is 3000 graden. Aan de hand van de hitte binnenin de Aarde zijn we met de leerlingen gaan redeneren: wat gebeurt er nou constant in de Aarde? Aan de hand van een klassikaal experiment hebben wij het principe “warme lucht stijgt op” duidelijk gemaakt. Hierdoor konden de leerlingen al snel de link leggen dat er een stroming in de Aarde plaatsvindt. Door middel van een ander klassikaal experiment, hebben wij duidelijk gemaakt dat de aardkorst op de mantel drijft. We hebben een grote pan (niet te) heet water (= mantel) genomen en daarin heben we met houten blokjes (= aardkorst) laten zien dat de aardkorst op de mantel drijft.

Na de experimenten is het begrip platentektoniek aangeboden en toegelicht. Hierbij zijn ook oceanische en continentale platen aan bod gekomen. Dit alles hebben wij toegelicht aan de hand van een grote, centrale bordtekening. Zo zijn de leerlingen er uiteindelijk achter gekomen hoe vulkanen ontstaan.
Image

Tot slot hebben wij aan het eind van de les een woordcluster, zoals op school gewerkt wordt, aangeboden met alle begrippen die deze les aan bod zijn gekomen. Platentektoniek, oceanische plaat, continentale plaat, kern, mantel en aardkorst. Deze begrippen kunnen wij de volgende keer kort herhalen, zodat de leerlingen weer helemaal in het onderwerp zitten.

Les 1 was voor de leerlingen nog weinig actief; zij konden nog weinig zelf experimenteren. Dit werd vooral veroorzaakt door de behoefte aan uitleg. Zij hebben gezien hoe wij experimenten uitvoeren en hebben allemaal kennis over vulkanen vergaard. De leerlingen hebben nu een basis gelegd om de experimenten de volgende les goed uit te kunnen voeren. Ook zullen zij dan leren nadenken over hypothesen en variabelen.

De enthousiaste leerlingen gaven aan veel zin te hebben in de volgende les, gelukkig hebben wij dat ook! We houden u op de hoogte!

Gabriëlle en Myrthe

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: