Vooronderzoeksfase: lessenserie smelten en stollen met kleuters

Een les over vulkanen bij kleuters: erg leuk, maar het is gevaarlijk moeilijk! En dan ook nog volgens de onderzoekend en ontwerpend leren didactiek. Hoe laat je kinderen zelf onderzoeken en ontdekken hoe het uitbarsten van een vulkaan in zijn werk gaat?

Één ding wisten we op voorhand zeker: we willen bij het begin beginnen. Daarom richten we onze lessen op het onderliggende principe van een vulkaan. Het principe van smelten en stollen.
Natuurlijk moeten we dan wel achterhalen hoeveel de leerlingen hier al van weten, zodat onze lessenserie naadloos aansluit bij de voorkennis van de klas. En dat is nog niet genoeg… Na de lessenserie willen we een inschatting kunnen maken van de groei van de leerlingen. Wat hebben onze lessen opgebracht?

Daarom hebben we een vooronderzoek ontworpen, bestaande uit drie kleine testjes om een beter beeld van het niveau leerlingen te krijgen. Met een praatplaat hebben we een gesprekje gevoerd over vulkanen. Onze  onderzoekers in de dop hadden al heel wat uitgesproken ideeën:

‘ Als een vulkaan ontploft, komt er heel veel vuur uit.’

‘ Er wonen geen mensen op de vulkaan, toch? Als een vulkaan zou ontploffen, zouden alle mensen daar doodgaan!’

En zelfs al…

‘ Lava is gesmolten steen.’

Ook hebben we  de kinderen een probleem voorgelegd: hoe smelt je dit stuk boter? Met een simpel theelichtje gingen de leerlingen heerlijk aan de slag om ons te laten zien hoe boter kan smelten onder de invloed van hitte en daarna ook weer hard wordt. Stollen? Van dat woord had nog niemand gehoord… hier ligt een schone taak weggelegd voor onze lessenserie.

Tot slot lieten we plaatjes van materialen in verschillende fasen van de smelt- en stolcyclus op de goede volgorde leggen. Dit bleek nog best moeilijk voor groep 1 en 2. Wij zijn nu al benieuwd of de klas dit na onze lessenreeks van vier lessen beter zullen snappen.

Drie duo’s deden mee in dit onderzoek, allemaal even gemotiveerd en nieuwsgierig naar wat er nog meer komen gaat. De resultaten hebben ons inzichten gegeven om de doelen van de lessenserie aan te passen.
De kinderen weten al veel, maar missen specifieke woordenschat zoals as, uitbarsten en stollen.  Onze lessen zijn een uitgelezen moment om hierop in te spelen.

Kortom: het begin is er, nu de lessen nog.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: