Les 1: Trillende vulkanen en een spetterend magma

De eerste les van onze lessenserie over vulkanisme was gefocust op het introduceren van basisbegrippen, associaties rondom een vulkaan en het bedenken van een eigen vraag.  De les begon met het filmpje van Kiki, een meisje dat op de Vesuvius woont, waarin zij vertelde dat ze hulp nodig had! Ze was namelijk bang dat de vulkaan zou uitbarsten en vroeg zich af wat er bij een uitbarsting zou gebeuren. Ook had ze geen idee over hoe een vulkaan precies werkt. De leerlingen hebben vervolgens nagedacht over de vragen die Kiki stelde en over hun eigen vragen die ze graag zouden willen onderzoeken. Hiervan hebben we de leerlingen een woordweb laten maken op het bord. Deze woorden hebben ze zelf bedacht én zelf opgeschreven! Vervolgens hebben wij informatie verteld en een filmpje laten zien: wat is lava, magma, een kraterpijp, kratermond en rook nou precies? Na de uitleg mochten de leerlingen het woordweb aanvullen met nieuwe woorden en de belangrijkste woorden en onderwerpen onderstrepen.
Vervolgens werden de leerlingen ingedeeld in onderzoeksgroepjes. In deze groepjes bedachten ze eerst individueel en vervolgens samen een onderzoeksvraag. Ze moesten het samen eens worden over de vraag, wat soms nog best wel lastig was!  Deze vraag mochten ze opschrijven op een onderzoeksformulier en ze mochten alvast nadenken over wat ze nodig hebben om deze vraag te gaan onderzoeken!
En toen….. toen was de tijd alweer om! Wat is dat snel gegaan zeg!

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: