Uit de oude doos

En dan was het vandaag tijd voor les numero 2! 

Gistermiddag hadden we de kinderen allemaal een brief mee naar huis gegeven waarin de ouders gevraagd werd mee te werken aan onze lessenserie. Wij willen namelijk dat de kinderen een steeds grotere context hebben gedurende de lessenserie. We begonnen dus eerst met hun eigen leeftijd en gingen vandaag verder met de leeftijd van spullen die zij thuis hadden liggen. Met de brief wilden we bereiken dat de leerlingen ook écht iets mee zouden nemen, en dat is gelukt!

De eerste kinderen die ’s ochtends de klas binnen kwamen, lieten vol trots hun oude sprookjesboek zien. Dit ging zo even door en ik dacht: O jee, wat een variatie als iedereen een boek mee heeft! Maar daar kwam gelukkig de reddende engel: een klein en verlegen meisje uit groep 3. Zij kwam glunderend naar me toe gelopen en zei: ‘In dit tasje zitten twee oude dingen, een doosje en een uh…’ Haar vader, die bij de deur stond, zegt: ‘Fos..’ ‘fossiel! Zegt ze. Hij is doodgegaan met de dinosauriërs en is wel uh… Honderdduizend, nee… Honderdmiljoen jaar oud!’.

Hierna kwamen er nog veel meer kinderen met iets anders ouds binnen. De een had guldens mee en de ander een foto van opa en oma.

We deden alle (weer zo goed voorbereide) opdrachten en hebben aan het eind van de les de nieuwe ‘geboortekaartjes’ van de voorwerpen op de tijdlijn gehangen. Het oudste voorwerp was het honderdmiljoenjarige fossiel en het jongste voorwerp was een knuffel die een derde groeper bij zijn geboorte had gekregen. Dat was namelijk wel zes jaar oud!

Morgen gaan we veldwerk doen, we gaan zelf de grond in! Met onze vingers dan…

Image

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: