Ik beweeg! Les 1

Lekker bewegen op het nummer van dit moment: “Gangnam Style!”. De leerlingen kwamen na de lunchpauze in de klas en stonden eventjes raar te kijken… Gangnam Style dreunde door de speakers van de klas en voor de klas stonden Annelies en Kim in hun sportieve outfit helemaal uit hun dak te gaan. ‘Kom op jongens! Doe lekker mee, springen, jumpen, zwaaien, dansen!’ Een paar leerlingen vonden het te overweldigend maar de 28 leerlingen die het geweldig vonden maakten dat gelijk weer goed.
De eerste twee fasen van het Onderzoekend en Ontwerpend Leren zijn de Confrontatie en het Aanrommelen. De confrontatie in deze les was voor de leerlingen wel duidelijk. Na het dansen en springen, plofte namelijk iedereen met een rood hoofd op zijn stoel.

“Wat gebeurt er met je lichaam, als je beweegt?” Vele vingers gingen in de lucht en erg goeie dingen werden benoemd: ‘je krijgt het warm’, ‘je gaat zweten’, ‘je krijgt een steek’, ‘je hartslag gaat veel sneller’, ‘je raakt buiten adem’, etc.

Nadat de leerlingen dit hebben geconstateerd mochten ze met allerlei materialen aanrommelen om te onderzoeken wat er gebeurt met je lichaam als je beweegt. De leerlingen werden verdeeld in de groepen zweet, hartslag en ademhaling en deze groepen werden steeds doorgewisseld. Het belangrijkste waar wij de leerlingen steeds aan herinnerden was: “Wat wil je weten en hoe ga je het meten?”
Afbeelding

Aan het einde van de les heeft elke leerling een logboek ingevuld. Ze moesten beschrijven wat ze hebben geleerd en welke vragen hij of zij in de volgende lessen zou willen onderzoeken.

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: