Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet..

Vandaag was het tijd voor les nummer 3!

Tijdens de eerste twee lessen hebben we het gehad over dingen die oud zijn en hoe je erachter kunt komen hoe oud ze zijn. De leerlingen hebben hard gewerkt en er hangen inmiddels twee mooie getallenlijnen in de klas. Een met de zelfgemaakte geboortekaartjes van de leerlingen en een met tekeningen en leeftijden van de oude spullen die de leerlingen hadden meegenomen.

Vandaag was het tijd voor het echte werk! We hebben even kort herhaald wat we hadden geleerd tijdens de eerste lessen. Daarna hebben we de klas verdeeld in groepjes van 4 en 5 kinderen.
Elke leerling kreeg een taak voor tijdens het veldwerk. Per groepje was er een groepsleider, een tijdsbewaker (tevens verzamelaar) en twee of drie gravers. Elk groepje kreeg een plastic zak en een schepje mee naar buiten. Daarna gingen we met zijn allen het natuurpad (op het schoolplein) op.

De kinderen zochten fanatiek naar oude dingen. Maar wat was oud? Zouden schelpen oud zijn? Volgens de kinderen kwamen schelpen uit de tijd van de dinosauriërs. Dus die zouden dan wel oud zijn. Ze vonden van alles: schelpen, verrotte komkommer, verrotte Amerikaanse walnoten, botjes van een diertje, een armbandje, een kapotte cd, stukjes plastic, een knikker, scherven en nog veel meer.

Toen iedereen weer in de klas zat hebben we aan ieder groepje gevraagd om het gevonden voorwerp te pakken waarvan ze dachten dat het het oudste was van alle dingen die ze hadden gevonden. Daarna hebben we elk groepje gevraagd om te vertellen wat dat was en waarom ze dachten dat het oud was. Ook hebben we gevraagd te vertellen hoe oud het dan was. Dit konden we natuurlijk niet precies weten, maar we hebben verschillende methodes besproken. Over de kapotte cd zeiden de leerlingen dat je het kon schatten. Maar je moest dan wel logisch nadenken. Want heel vroeger waren er geen cd’s. Dus het was sowieso niet ouder dan hoe lang de cd’s al bestaan. Slimhè? De leerlingen waren heel trots op hun vondsten en deze hebben we dan ook een mooi plekje gegeven in de klas.

Morgen komt er een echte archeoloog in de klas, die we het hemd van het lijf zullen vragen!
Spannend!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: