Les 1

Daar zijn we weer. Ik weet dat jullie net pas ons eerste blog hebben kunnen lezen, maar computers zijn nou eenmaal niet mijn beste vriend.

De eerste les hebben we inmiddels achter de rug en de tweede komt er morgen alweer aan. Het was heel erg leuk. De kinderen vonden het ook geweldig!

We zijn begonnen met een introductie, waar gaan we het over hebben en wat gaat er vandaag allemaal gebeuren. De kinderen wisten al dat ze iets zouden  gaan doen met ruiken en proeven dus dat vonden ze natuurlijk wel heel interessant. Eerst een diavoorstelling waar de verschillende zintuigen zijn benoemd en waarin het rooster beschreven stond. Na enige uitleg en duidelijke regels konden we beginnen.

We hadden voor de eerste les een les met 3 verschillende ‘proefjes’ bedacht. Het was de verkenning les dus we hebben de kinderen zoveel mogelijk hun eigen gang laten gaan. Aangezien de kinderen nog jong zijn en vrij druk, hebben we ze wel een beetje bij de hand gehouden met verschillende werkbladen die we hadden samengevoegd in een boekje. Echter, naast die werkbladen hebben we ze verder zoveel mogelijk hun gang laten gaan.

In de klas zitten 6 groepjes met 4 tot 6 leerlingen. Per ronde van 10 minuten kregen de groepjes een eigen proefje. Na 10 minuten werden de proefjes door gewisseld. Aangezien we 3 proefjes hadden betekent dat dus dat we ieder proefje 2 keer hebben uitgedeeld. Het eerste proefje was een soort zoekopdracht. De kinderen mochten in verschillende boeken over zintuigen of ruiken en proeven onderzoeken hoe de tong en de neus werkt. We kunnen proeven en ruiken, maar hoe dan? De kinderen gingen op onderzoek uit en mochten dan opschrijven of tekenen wat ze hadden gevonden. Uiteraard was dit voor de kinderen vrij lastig maar ze hebben lekker gebladerd in de boeken en er zijn bij enkele kinderen goede resultaten uitgekomen.

Het tweede proefje was een ruikopdracht. In een bakje zaten verschillende ingrediënten of geuren. Hierbij kun je denken aan parfum (dat zie je niet, maar ruik je door de hele klas. Heerlijk…! ), rozemarijn, grapefruit, bodylotion (verschillende kinderen zeiden dat het vanille yoghurt was, gelukkig hebben ze het niet geproefd!), cacao en banaan. De kinderen mochten aan de bakjes ruiken en opschrijven wat ze zagen, wat ze roken en wat ze dachten dat het was. Zoals hierboven al een beetje beschreven kwamen hier zeer verschillende antwoorden uit (gelukkig deden de kinderen het beter dan de ouders. Een vader kwam binnen en hij zei dat hij het naar bier vond ruiken…? Eehhmm….)  Het ging erom dat de kinderen vooral bezig waren met het ruiken van verschillende geuren en het oefenen met het benoemen hiervan.

    

Het derde proefje vonden de kinderen toch ook wel heel erg interessant. Dit was namelijk, je raad het al, proeven. We hadden verschillende ingrediënten in de bakjes gedaan en de kinderen mochten weer opschrijven wat ze zagen, wat ze proefden, wat ze dachten dat het was en hoe ze dat dan wisten, door te proeven of door te kijken? In de bakjes zaten: fruithagel (om een één of andere reden moest deze steeds bijgevuld worden..), grapefruit, zoete salmiak, zoute salmiak, citroensap en bitterlemon. In dit proefje kwamen ze er toch ook wel achter dat als je proeft het iets heel anders kan zijn dan je denkt dat het is als je het ziet. Salmiak ziet er namelijk uit als zand, maar is het niet. Citroensap zag eruit als benzine en grapefruit als een verrotte sinaasappel (na het proeven hiervan waren ze overigens niet echt van mening veranderd). De kinderen gingen goed proeven en schreven dan alles op, om dan vervolgens vooral nog eens te proeven. Gelukkig hadden we meer dan genoeg spullen bij ons en konden we ze lekker hun gang laten gaan.

Al met al waren de kinderen heel erg enthousiast. Iedere 10 minuten kregen ze een ander proefje waardoor ze niet allemaal klaar waren, maar zich ook niet hebben verveeld. Tijdens het nabespreken hebben we nog gevraagd of ze nog iets hebben geleerd. Gelukkig was dit wel aan de orde. Naar eigen zeggen hebben ze geleerd om goed te ruiken en te proeven. Of ze nog iets wilde weten voor de volgende les, dat wisten ze niet zo goed. Ze wilden wel graag weten wat ze nou precies hadden geproefd, dus daar kunnen we altijd nog op terugkomen.

Hoe de tweede les is verlopen kunt u vast morgen of overmorgen teruglezen.

Groetjes, Diede en Frederique

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: