Les 2: Enthousiaste gezichten en interessante vragen

De hele ochtend hoorde ik al enthousiaste uitspraken over de vulkanenles van die middag. Toen de les eindelijk ging beginnen, draaiden alle kinderen zich naar ons, zwegen uit zichzelf en keken ons verwachtingsvol aan. Wat een goed gevoel was dat zeg, kinderen die aan je lippen hangen omdat ze zo’n zin hebben in de les!
We begonnen deze les met een werkvorm om de theoretische kennis van vorige week nog eens aan bod te laten komen. Toen deze kennis weer geactiveerd was, konden we beginnen aan het theoretische deel van deze les. Vandaag ging de theorie over plaattektoniek. Hier waren we vorige les al kort mee gestart. Wat we de leerlingen hebben verteld is dat de aarde een dunne korst heeft waar we op wonen. Deze korst bestaat uit allemaal stukken, zoals een puzzel. Met 2 piepschuimen platen op water hebben we laten zien dat tussen 2 platen die uit elkaar schuiven magma uit de aarde omhoog kan komen. We hebben bewust alleen deze divergente breuk aan bod laten komen, omdat het uitleggen van convergente breuken ons te hoog gegrepen leek voor een groep 3/4. Dit principe hebben we geïllustreerd met afbeeldingen en een filmpje.
Na deze uitleg hebben we de kinderen meteen verteld dat ze hier nog meer over kunnen leren in de ontdekhoek, die ze natuurlijk allemaal al hadden zien staan. In deze hoek kunnen de leerlingen onder andere puzzels maken van een vulkaan en van de aardplaten, boeken lezen, hun kennis testen met een plaat met flapjes en vraagantwoordkaartjes en een brief schrijven aan Kiki, het meisje uit het filmpje. De korte introductie van de ontdekhoek maakte de leerlingen alleen nog maar enthousiaster voor de hoek!
Na dit theoretisch gedeelte was het weer tijd voor de leerlingen om aan de slag te gaan. In de eerste les waren de leerlingen al begonnen met het bedenken van hun onderzoek in de onderzoeksgroepjes. Deze les zijn ze daar mee verder gegaan. Wij hebben materiaal neergezet wat ze zouden kunnen gebruiken, zodat de leerlingen hier inspiratie uit konden opdoen. We hadden namelijk in de vorige les gemerkt dat het bedenken van de uitvoering van de onderzoeksvraag voor de meeste groepjes heel lastig was. Een groepje wilde elke vulkaansteen onderzoeken en een ander groepje wilde meten hoe hoog lava uit een vulkaan kwam door naar een echte vulkaan te gaan… Gelukkig begrepen ze dat we dit niet konden doen! Uiteindelijk hadden toch alle groepjes een goede onderzoeksvraag en een uitvoering bedacht. Vervolgens hebben we de les afgesloten met een korte reflectie op de les en op de didactiek van deze lessen. De leerlingen zeiden het allemaal heel leuk te vinden om zo zelf onderzoeken te bedenken.
Toen wij vervolgens gingen opruimen en de leerlingen zich klaar maakten om naar huis te gaan, stond de halve klas de ontdekhoek al te inspecteren…

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: