Voorbereiding

Echte speurneuzen!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

In groep 4 van BS de Burght zitten zeer binnenkort echte speurneuzen!

Wij zijn Frederique & Diede, studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam en lopen stage op BS de Burght. Op het moment zijn we bezig met het maken van een lessenserie met als onderwerp ‘wat stinkt daar zo?’. Samen met de kinderen gaan we onderzoeken hoe mensen ruiken en proeven. Het maken van een lessenserie gaat echter niet zomaar. Hier gaat een grondig vooronderzoek aan vooraf, zodat onze lessenserie goed aansluit op het niveau van de leerlingen. We zijn begonnen met het interviewen van Wetenschapper: Jan van Maarseveen. Tijdens dit interview zijn we veel te weten gekomen over de mogelijkheden rond dit onderwerp. We hebben hem vragen gesteld over wat kinderen van deze leeftijd kunnen met scheikundige proefjes en wat ze weten over scheikunde en geuren. Daarnaast heeft de wetenschapper veel voorbeelden uit zijn eigen lessen aan ons laten zien. Na dit interview hebben wij het onderwerp specifieker gemaakt tot: ‘ruiken & proeven’.

Naar het interview met de wetenschapper hebben wij nog meer ondernomen, namelijk: Het interviewen van de docent, het bekijken van de bestaande methode en een interview met de leerlingen. Het interview met de docent was vooral belangrijk voor de praktische zaken: Wat zijn de kinderen gewend? Wat is mogelijk binnen de lessen? En wanneer kunnen we de lessen geven. In een interview met de kinderen gingen we vooral op zoek naar de voorkennis. Wat weten die kleintjes al van ruiken en proeven? Dit heeft ons veel goede informatie opgeleverd. Samen met een klein groepje leerlingen zijn we rond de tafel gaan zitten. Door gezamenlijk een woordspin te maken was het voor de leerlingen niet een interview maar een actief gesprek. Hier hebben wij bewust voor gekozen aangezien wij een veilige leeromgeving zeer belangrijk vinden. Uit de woordspin kwam dat de kinderen wel wisten wat ruiken en proeven is maar hoe dat precies werkt, daar hebben ze nog geen idee van. De kinderen wisten wel de verschillende soorten smaken: zoet, zuur, zout en bitter te benoemen. Wij zijn benieuwd of ze die tijdens onze proefjes ook terug gaan herkennen!

Nu we deze algemene zaken allemaal wisten werd het tijd om onze echte lessen te gaan voorbereiden. Met behulp van onze ULP (universitaire leraren praktijk, daar komen HBO en Universitair echt samen) begeleiders en enkele literatuur hebben we lessen in elkaar kunnen zetten die als het goed is Onderzoekend en Ontwerpend Leren waardig zijn.

Nu is het zo ver, we zijn benieuwd!  De lessen gaan van start. Binnenkort kunnen jullie lezen hoe onze eerste les is verlopen.

Groetjes, Diede en Frederique

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: