Nice to meet you!

Aan alle leuke dingen komt een eind. Zo ook aan onze zelfbedachte lessenserie over archeologie. Maar niet voordat we een echte archeoloog hebben ontmoet natuurlijk! Vandaag was het dan eindelijk zo ver: tijdens de vierde les van onze lessenserie kwam er een echte archeoloog in de klas. De kinderen hebben haar werkelijk het hemd van het lijf gevraagd.Image

Nadat we de archeoloog even hadden voorgesteld aan de klas kwamen voorzichtig de eerste vragen. “Wat is een archeoloog eigenlijk?” “Wat is het oudste dat u ooit gevonden heeft?” De archeoloog had alle tijd en beantwoorde alle vragen. Ze had ook wat spullen meegenomen die ze ooit gevonden had. Ze vertelde over een kruik die ze had gevonden. Want die had een speciaal verhaal. In de sloot vlakbij haar huis zat zoveel troep, dat er geen water meer in paste. Daarom hadden ze de hele sloot leeggemaakt en alle troep naast de sloot gelegd om op te ruimen. De archeoloog ging op onderzoek uit en vond daar een oude kruik. Ze zocht uit hoe oud het was en wat je er mee kon doen. Vroeger haalden de mensen daar jenever mee op. En de zuiplap van wie deze kruik was geweest, had maar liefst vier keer een volle fles jenever opgehaald. Maar hoe kon je dat nou weten? In de kruik zaten vier kurken, want die moest je erin drukken als je de jenever wilde drinken, omdat je hem er niet uit kon trekken. Slim!

Ze had ook nog een oude vaas mee van wel 2000 jaar oud en een schaaltje van een heel bijzonder schip. Iedereen wilde even voelen en dat mocht natuurlijk vandaag. Het laatste voorwerp wat ze meebracht was een raadsel. Het was een soort witte steen, met een gat er doorheen en het was heel zwaar. Wat zou het zijn? De kinderen verzonnen van alles. Een leerling zei: “Ik weet niet wat het is, maar het is zeker geen puntenslijper hè?” Nou dat had hij in ieder geval goed, want het bleek een weefgewicht te zijn van wel 2000 jaar oud! “Dat wou ik ook zeggen,” klonk er toen.

Tot slot hebben de leerlingen de archeoloog hun eigen vondsten (van gisteren) laten zien. De grote vraag was natuurlijk, van welk dier komt het botje. En de archeoloog zei alleen maar dat het botje hol was, toen een leerling wist: “Dan is het van een vogel. Want die heeft holle botten. Anders is hij te zwaar en kan hij niet meer vliegen.” Wauw!

Na afloop hebben we de archeoloog een groot applaus gegeven en hebben alle leerlingen een tekening gemaakt met iets wat ze zelf wel zouden willen vinden als ze archeoloog zouden zijn.

Nu rest ons alleen nog de evaluatie. We zijn benieuwd wat de leerlingen van deze lessenserie geleerd hebben. Zullen alle doelen behaald zijn?

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: