Spanning in films: ontwikkelfase – “Een goed begin is het halve werk”

Hoi, wij zijn Jasmijn en Kirsten, beiden tweedejaars studenten aan de Universitaire Pabo van Amsterdam. Tijdens deze opleiding volgen wij het vak Universitaire Lerarenpraktijk, waarbij we vaak onderzoek moeten combineren met lesgeven.

“Maak een lessenserie met onderzoekend en ontwerpend leren”, dat was dit keer onze opdracht. Een opdracht waar je veel kanten mee op kunt: er zijn immers zo veel onderwerpen!

Wij kozen na véél overleg het mediaonderwerp: hoe wordt spanning in films gecreëerd?

Voordat we hier een lessenserie over konden gaan ontwerpen, moest eerst worden vastgesteld wat de beginsituatie was van de klas en welke middelen aanwezig waren om te gebruiken bij het doen van onderzoek. Hiervoor ontwierpen wij een vooronderzoek. Dit vooronderzoek bestond uit een vragenlijst waarmee wij de kennis en de ervaringen van de leerlingen wilden testen op het gebied van film. Zo waren er vragen die betrekking hadden op hoe vaak de leerlingen film kijken, op wat er allemaal nodig is bij het maken van een film en op wat hun favoriete films zijn. Na het verwerken van de feedback op het vooronderzoek en het doen van wat aanpassingen hier en daar, gingen wij het vooronderzoek uitvoeren in groep 7 van basisschool de Mijlpaal in Amsterdam.

De leerlingen vonden het erg leuk, maar ook moeilijk om de vragen in te vullen. Ze stelden veel vragen als ze niet precies wisten hoe ze een vraag moesten beantwoorden. Daaruit konden wij opmaken dat onze vragenlijst eigenlijk duidelijker had gemoeten. Dit is dus een verbeterpunt voor wanneer wij nog een keer zo’n soort vragenlijst zouden maken voor groep 7 (of jonger).

Na het afnemen van de vragenlijst zijn we samen gaan zitten om de antwoorden en resultaten van het onderzoek door te nemen. Hier heeft Jasmijn onder andere de volgende grafieken bij gemaakt:

Vervolgens was het doel om aan de hand van de resultaten uit het vooronderzoek een leuke en leerzame lessenserie te ontwikkelen. Hier hadden we al eerder over gebrainstormd, maar heel concreet waren onze ideeën nog niet. Vandaar dat we hier maar eens goed voor gingen zitten. Tijdens het opzetten van onze lessenserie, kwamen veel leuke ideeën naar boven. Zo bedachten we dat de leerlingen zelf een spannende film konden gaan creëren en zo zouden kunnen toepassen wat ze hadden geleerd. Later kwamen we door feedback echter tot de conclusie dat het maken van een film beter als experiment gebruikt kon worden. Het idee voor veel van onze activiteiten lag echter wel in deze brainstormsessie. Na deze opzet te hebben gemaakt, leverden we hem in en kregen wij hier feedback op. Deze feedback zorgde voor aardig wat veranderingen in onze lessenserie, waaronder eerdergenoemde.

De volgende stap, nu onze lessenserie aardig vorm had gekregen, was om een evaluatie-instrument te maken waarmee we de leeropbrengsten van de lessenserie zouden kunnen meten. Dit was erg lastig, maar met hulp en feedback (van zowel leerkrachten als medestudenten) en alweer véél overleg is dit uiteindelijk gelukt.

Nu is de volgende fase alles perfectioneren zodat de lessenserie kan worden uitgevoerd in de stageklas… Wij zijn benieuwd!

Kirsten en Jasmijn

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: