Emoties in multimedia, ontwikkelfase: de balans tussen sturen en zelf ontdekken.

Welkom op ons eerste blogbericht! Wij zijn Jeffrey en Mariëlle en hebben een lessenserie ontworpen voor een combinatiegroep 3, 4 en 5. Via de opleiding kwamen wij in contact met een wetenschapper van mediastudies. Het was al vrij snel duidelijk welk onderwerp wij wilden kiezen voor onze lessenserie en na het gesprek met de wetenschapper waren wij er helemaal uit. Het werd emoties in beeld en geluid!

In les 1 wilden wij het onderwerp breed houden en met de leerlingen zoveel mogelijk aspecten bekijken van emoties op bijvoorbeeld tv. Daarna kwam het lastige gedeelte. In les 2 wilden wij de leerlingen zelf een onderzoekje laten bedenken. Je wilt de leerlingen niet teveel opleggen maar helemaal vrijlaten heeft ook niet altijd het juist effect. Om daar de balans tussen te vinden, en om zo dus een goede ontwerpend en onderzoekend leren lessenserie te krijgen, was ons hoofddoel bij de ontwikkelfase.

Om een mooie nulmeting te hebben bij het evalueren van de lessenserie hebben wij een vooronderzoek uitgevoerd in de klas waar wij straks ook de lessenserie gaan geven. Hiervoor hadden wij een bestaand instrument aangepast aan o.a. de leeftijdsgroep. De test bestond uit 3 onderdelen: muziek, gezichten en verhaaltjes. De leerlingen kregen per onderdeel een werkblad waarop zij de goede emoties konden aankruisen. Zo kregen de leerlingen bijvoorbeeld 5 muziekfragmenten te horen, waarbij zij elke keer konden kiezen uit de emoties blij, verdrietig, boos en bang.

.

Wat heel belangrijk is bij het uitvoeren van het vooronderzoek is het houden van een oefenrondje. Wij merkten dat het werkblad niet voor iedereen vanzelf sprekend was, hoe duidelijk de bedoeling ook leek. Ook is het belangrijk om duidelijk te maken dat het niet gaat om of de vragen goed of fout worden beantwoord maar om wat de leerlingen denken.

Wij waren bang dat het vooronderzoek misschien te lang zou duren maar de leerlingen waren erg enthousiast. Zo riep een leerling toen zij het laatste werkblad kreeg: “yes, deze heeft wel 12 vragen!”. Wij zijn benieuwd naar de uitkomsten van les 1!

 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: