Les 4: Presenteren is een prestatie!

Helaas, de laatste vulkanenles is alweer voorbij! Vanmorgen kwamen er alweer wat ouders naar mij, Eline, toe met verhalen over enthousiaste kinderen die maar niet konden zwijgen over de lessen over vulkanen. Heel erg leuk al dat enthousiasme! Het is mooi om te merken dat onze lessen de interesse van de leerlingen opwekt en ze aan het denken zet. Sommige leerlingen zijn thuis namelijk nog verder op onderzoek uit gegaan met hun nieuwe vragen. Onderzoek doen levert namelijk vaak weer nieuwe vragen op.
Nou, laten we het over de les hebben. Deze les bestond voornamelijk uit de presentaties van de leerlingen over hun onderzoekjes. In de derde les waren ze al begonnen met het maken van de posters over hun onderzoek. Helaas waren ze nog niet allemaal af, dus daar zijn we deze les mee begonnen. We hadden per poster feedback opgeschreven, zodat de leerlingen doelgericht aan de slag konden en het afmaken van de posters niet te veel tijd kostte. We hadden namelijk nog een boel te doen!
Na het afmaken van de posters moest er nog bedacht worden wie wat ging vertellen. Iedereen uit het groepje moest immers wat vertellen. Om dit proces te begeleiden hebben wij van tevoren verteld wat ze zouden kunnen vertellen tijdens hun presentatie. Het verdelen van de tekst ging opmerkelijk snel en vlekkeloos. Groep 3 kreeg vaak de taak om over de tekening te vertellen, want kennelijk hadden alle leerlingen toch behoefte aan de houvast die de poster hen bood. De leerlingen van groep 4 vertelden hun gedeelte vaak aan de hand van de tekst die ze hadden opgeschreven op de posters.
De presentaties verliepen prima! De groepjes die niet aan de beurt waren, bleven goed geconcentreerd en na elke presentatie werden er meerdere vragen gesteld. Ook deelden sommige kinderen complimentjes uit. Als enegizer deden we op de helft van de presentaties een miniquiz. De leerlingen moesten naar een kant van het lokaal lopen om een antwoord te kiezen. Is deze zin goed of fout?
Na de presentaties hebben we op de les gereflecteerd en we hebben gevraagd wat ze vonden van deze manier van lesgeven. Hier kregen we eigenlijk geen negatieve reacties op. Vervolgens hebben de leerlingen hun leeropbrengst benoemd. Er kwamen veel begrippen boven die ze hadden geleerd, maar ook zaken die uit de onderzoeken gekomen waren. Gelukkig hebben ze dankzij de presentaties ook van elkaars onderzoek geleerd!

Wat ons betreft was deze lessenserie heel erg geslaagd. Over een week of twee gaan we bij een paar kinderen kijken wat er nog is blijven hangen, maar wij hebben goede hoop. De leerlingen vonden de lessenserie ook erg leuk en hebben positief gereageerd op alle werkvormen.
Wie weet wat hier nog uit zal volgen…

 

    

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: