Topsport Les 2 – Spieren? & ‘Ren je rot!’

Na de middagpauze hebben we een grote arm, waarin je alle spieren kon zien, midden in de klas gezet. Zo konden alle leerlingen voor de les al prikkelen en waren ze gelijk nieuwsgierig naar at we in de les gingen doen.

We zijn gestart met het vragen naar de onderzoeken: welke vaardigheid train je, hoe en heb je het opgeschreven? Hierbij hebben we de voormeting en de nameting uitgelegd en bij de verschillende experimenten gevraagd hoe zij nou een voormeting en een nameting konden doen. Het was lastig om dit helemaal uit de leerlingen zelf te laten komen, zeker de 6e groepers hadden hier moeite mee. Uiteindelijk hebben we de leerlingen een aantal voorbeelden gegeven. We zijn er hierdoor achter gekomen dat het voor sommige leerlingen verstandig is om een blad te maken met hierop duidelijk uitgelegd wat een voormeting en wat een nameting is en hierbij plaatjes te laten zien, deze zal ook bij ons lesmateriaal komen. Het was heel leuk om te horen dat veel leerlingen thuis al druk aan de slag waren gegaan om te oefenen. MOTIVATIE!

Dan de spieren, wat zijn dat en wat doen ze eigenlijk? En een misconcept waar we bij dit onderwerp tegenaan liepen was dat volgens sommige leerlingen dikke mensen geen spieren hadden. Dit is dus een aandachtspuntje voor de les.

We hebben iedereen zijn/haar spieren in de arm en de hand laten voelen. Het was grappig om te zien dat leerlingen echt verwonderd waren waar ze allemaal spieren hadden en dat ze dat konden voelen.

Als actieve onderdeel hebben we de leerlingen buiten laten rennen met de opdracht: ‘Wat voel je nou gebeuren in je lichaam als je sport?’ Nu kwamen de echte fanatiekelingen naar boven, gelijk een wedstrijdje op het schoolplein. Maar ook de leerlingen die niet zo graag bewogen konden we gelijk herkennen, 10 meter rennen en toen vonden ze het wel weer genoeg. Weer binnen hebben we dit uitgebreid besproken en de leerlingen kwamen zelf met alle veranderingen in het lichaam, echt goed!

Het laatste onderdeel was dat ze hun ademhaling moesten tellen, 10 oefeningen doen en dan weer hun ademhaling moesten tellen. We hebben dit maar kort kunnen nabespreken omdat we voor deze les maar 3 kwartier hadden in plaats van een uur. De leerlingen die daarna gym hadden kregen de opdracht mee om hun hartslag te tellen voor de gymles en na de gymles. We zijn benieuwd naar het resultaat dinsdag!

Het grootste probleem waar we tegenaan lopen bij het onderzoek is dat eigenlijk de groep te groot is (30 ll) om alles uit de leerlingen zelf te laten komen. Wij adviseren dan ook om de onderzoeken uit les 1 in groepen van 15 op te zetten zodat er meer leerrendement is op dit gebied en er ook nog meer uit de leerlingen zelf kan komen.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: