Topsport les 3: Kan dat?? en gezond eten!

“Nooit gedacht dat mensen die hun benen niet meer kunnen gebruiken ook zo goed konden sporten!!”

We hebben een filmpje laten zien van rolstoel basketbal. De leerlingen keken vol respect en ongeloof naar deze sport.

Om te voorkomen dat het centrale leerdoel niet bereikt werd, is het filosofie gedeelte vervangen door een nieuwe activiteit. De leerlingen kregen per groep een foto van een persoon. Zij moesten op basis van deze foto een sport bedenken waarin deze persoon zou kunnen uitblinken. De conclusies werden steeds klassikaal besproken. Het leerdoel van deze activiteit was het begrip van de leerlingen dat iedereen een topsporter zou kunnen worden. Dit is ook het hoofddoel van de lessenserie. Door deze activiteit is het doel zeker bereikt!

“Juf, je moet wel 13 uur wandelen om die slagroomtaart weer te verbranden!!” De rekenactiviteit met calorieën. Het was leuk om te zien hoe de leerlingen besef kregen van een hoeveelheid calorieën.

Deze activiteit werd gelinkt aan de vraag: ‘Hoe moet je dan wel gezond eten?’ De schrijf van vijf kwam aan bod door middel van een filmpje. De leerlingen moesten deze informatie vergelijken met hun eigen eetpatroon. “Nu je dit weet, eet jij eigenlijk wel gezond?” Hier en daar werden gelijk de diëten van de leerlingen aangepast en verbeterd. Ook een opmerking: ‘Ik ga gelijk tegen me nicht zeggen dat ze beter water kan drinken tijdens het sporten dan AA.”, was voor ons het bewijs dat de boodschap bij de leerlingen is aangekomen.

Hierna mocht elke leerling zelf een stappenplan maken van hoe hij of zij een topsporter zou kunnen worden. Zij mochten hierbij zelf een sport kiezen en konden alle informatie van de voorgaande lessen hierin verwerken. De resultaten hebben we klassikaal besproken en het werd duidelijk dat het enorm veel tijd en moeite kost om een topsporter te worden. De 6e groepers hadden hier duidelijk meer moeite mee dan de 8e groepers.

Als laatste hebben we besproken hoe het gaat met de groepsexperimenten. Een aantal groepjes hebben een heel goed onderzoek uitgevoerd en hadden al tussentijdse conclusies getrokken. Het uitvoeren van een voor- en een nameting bleef voor sommige leerlingen lastig. Daarom is er nog wat extra uitleg over gegeven.

In de volgende en laatste les zijn wij heel benieuwd naar de resultaten en conclusies van de groepsexperimenten, het kennisspel, het learner report en de vragenlijst!

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: