Ontwikkelfase – Doel van televisiebeelden

 

De meeste kinderen zitten elke dag achter de televisie. Soms wel meerdere uren per dag.  Toch staan kinderen vaak niet stil bij het doel dat deze televisiebeelden hebben. In onze lessenserie voor groep 4 van basisschool de Achthoek gaan we een manier bedenken waarop we de leerlingen kunnen helpen te achterhalen wat nou eigenlijk het doel is van die televisiebeelden. Willen de makers ons overhalen iets te doen, ons informatie geven of ons alleen maar vermaken? Ook willen we de leerlingen meegeven niet altijd alles dat op televisie komt voor lief te nemen, oftewel: we willen de leerlingen begeleiden bij het ontwikkelen van een kritische blik tegenover televisiebeelden. Naar aanleiding van ons vooronderzoek, waaruit bleek dat de leerlingen over het algemeen echt al een goed idee hadden over het doel van reclame, gaan we nu verder met het ontwikkelen van de lessenserie. We hebben veel  nagedacht over hoe we lessen het beste konden invullen en waren in eerste instantie te sturend bezig. Maar de uitdaging van het onderzoekend en ontwerpend leren ligt natuurlijk in het begeleiden van de leerlingen bij het opzetten van leerzame activiteiten die antwoord kunnen geven op hun onderzoeksvraag, zonder daar zelf allemaal voor te zorgen. Ook al hebben we eerder al ervaring opgedaan met het geven van onderwijs in onderzoekend en ontwerpend leren, het blijft toch altijd een proces waar goed over moet worden nagedacht en juist daar zijn wij nu druk mee bezig! We zullen jullie via deze site op de hoogte houden van hoe dit proces verloopt!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: