Vulkanen. Les 2: De vulkaanuitbarsting!

Groep 6/7 was, na hun theaterlessen, weer klaar voor een les over vulkanen! Ze waren deze keer nóg enthousiaster, omdat ze wisten dat ze een experiment uit mochten voeren. We zijn de les wederom begonnen met het ophalen van de begrippen die we de vorige les behandeld hebben. De leerlingen hadden heel veel, tot in detail, onthouden. Daarna hebben we een kort filmpje laten zien van het klokhuis, waarin de stof die wij de leerlingen gedurende les 1 aangeboden hebben, nog een keer uitgelegd werd.

Hierna waren we er klaar voor.. We gingen vulkanen uit laten barsten! De klas werd verdeeld in gemengde groepjes (jongens, meisjes, groep 6, groep 7). Ieder groepje kreeg de benodigdheden om te experimenteren. Voordat we konden gaan experimenteren, hebben wij het woord “eruptie” aangeboden, een moeilijk woord voor uitbarsting. Verder hebben we een cluster behandeld, waarop alles stond over het uitvoeren van een experiment. De leerlingen kwamen deze woorden namelijk tegen in hun werkbladen en moesten deze woorden ook gebruiken.

De eruptie waar de leerlingen mee gaan experimenteren is geen weergave van hoe het in de Aarde ook gaat, dit is van tevoren duidelijk vermeld! Wat wel overeenkomt, is dat er in het flesje een reactie plaatsvindt en dat dat in de Aarde ook zo is.

Ieder groepje kreeg een mini-vulkaantje (een flesje Actimel, met daar omheen aluminiumfolie), een zakje bakpoeder, azijn, water en schoonmaakmiddel. Eerst mochten zij zelf proberen om de vulkaan uit te laten barsten, hierbij kregen zij een handleiding, “vulkaanuitbarsting 1.0”. Door de stappen te volgen die op het werkblad stonden, lukte het alle groepjes de vulkaan uit te laten barsten.

De groepjes moesten van te voren overleggen wat hun onderzoeksvraag zou worden. Zij moesten de eruptie heftiger maken dan vulkaanuitbarsting 1.0, door verschillende factoren te veranderen. Sommige groepjes deden dit door meer van alle ingrediënten te gebruiken, sommige gebruikten alleen meer water enzovoort. De groepjes stelden een hypothese op; “Juf! Onze hypothese is echt goed! Als we alle factoren veranderen, dus meer gebruiken van alles, gaat de vulkaan zeker hoger komen!” De leerlingen moesten tot slot bedenken welke methode ze konden gebruiken om te meten of de eruptie inderdaad heftiger was. De meeste groepjes kwamen tot de conclusie dat zij met potlood en liniaal het makkelijkst konden meten.

Vulkaanuitbarsting 1.0 kon beginnen! De leerlingen gingen enthousiast aan de slag en waren druk met hun vulkaantjes bezig. Bij allemaal verliep de meting goed. Toen was het moment daar… Vulkaanuitbarsting 2.0! De leerlingen konden niet wachten om hun zelf opgestelde hypothese te testen. Ze gingen nauwkeurig aan het werk. En wat bleek… Bij alle groepjes, barstte de vulkaan heftiger uit! Bij één groepje stroomde het bordje zelfs over.

ImageImage

De leerlingen noteerden de uitkomsten op hun werkblad en gaven een conclusie. Deze zijn aan het eind van de les besproken en daarna hebben de leerlingen binnen 30 seconden het hele lokaal opgeruimd! Het samenwerken was één van de doelen deze les, dat ging hartstikke goed in ieder groepje! De leerlingen verdeelden de taken, zodat iedereen een beurt kreeg. Nog regelmatig kregen we op de wandelgangen te horen; “Juffrouw! Juffrouw! Wanneer gaan we weer experimenten doen over vulkanen?” Mede dankzij al deze enthousiaste leerlingen, verheugen wij ons op (het voorbereiden van) de volgende les!

Gabriëlle en Myrthe

Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. Anoniem

     /  29 mei 2015

    leerzaam

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: