Vulkanen. Les 3: Lava, magma en verschillende soorten vulkanen.

Na een succesvolle tweede les, gingen we met een groep enthousiaste leerlingen aan de slag. Deze les zou echter behoorlijk theoretisch worden. Er moet namelijk aan de kerndoelen van het SLO voldaan worden. Hierdoor moest er in een les ook wat meer theorie aan bod komen. Deze theorie paste het beste in les 3. De clusters zullen dan ook flink uitgebreid worden na deze les.

De les ging over lava en magma. Is dat hetzelfde? Wat is het verschil? We hebben de leerlingen eerst laten raden, wat is lava en wat is magma? Eigenlijk wisten ze dat niet zo goed en dachten zij dat het hetzelfde was. Dit was het eerste theoretische stukje, de leerlingen begrepen hierna het verschil tussen lava en magma en konden uitleggen wanneer het lava is, en wanneer magma. Leerdoel 1: behaald!

Deze les kwamen ook de begrippen stollen en smelten aan bod. Dit hebben we laten zien aan de hand van chocola. We hebben chocola gesmolten en dit over een vulkaantje van aluminiumfolie gegoten. Wat zagen de leerlingen? Wat gebeurde er? Ze zagen inderdaad dat “de chocola hard werd”. Ze konden voorbeelden noemen, een leerling vertelde bijvoorbeeld: “IJs dat smelt wordt water.” De leerlingen spreken nu over stollen en smelten: leerdoel 2: behaald!

Na dit proefje, werden de groepjes weer gemengd. Leerlingen uit groep 6 en 7, jongens en meisjes door elkaar. Elk groepje kreeg een verhaal over een bepaalde vulkaan. De leerlingen kregen 2 minuten om de belangrijke dingen uit het verhaal over “hun” vulkaan te halen. Daarna kregen ze een groot vel, waarop ze de vulkaan die in hun verhaal beschreven werd, met de groep mochten tekenen. Ze mochten lijntjes trekken naar de kenmerken van de vulkaan, die te zien waren op de tekening.

Ieder groepje heeft, wederom, goed samengewerkt! Er kwamen uiteindelijk prachtige posters van de vulkanen op de muur te hangen. Ieder groepje heeft de poster van de vulkaan gepresenteerd. De leerlingen weten nu de verschillen tussen de schildvulkaan, de spleetvulkaan, de samengestelde vulkaan en de calderavulkaan. Leerdoel 3: behaald!

Deze les was erg theoretisch, dat gaven de leerlingen ook aan. Gelukkig hebben we voor de volgende les veel tijd voor experimenteren vrij gehouden! Wij hebben er zin in en we hopen de leerlingen ook!

Gabriëlle & Myrthe

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: