Les 3

Hallo allemaal,

Een beetje laat, maar beter laat dan nooit, zeggen we toch altijd..?

Les 3 is al een tijdje achter de rug. Dit keer werd er voornamelijk gesproken over het thema proeven. Dit was voor de kinderen natuurlijk geweldig, lekker eten en proeven op school!

Er is begonnen met een terugkoppeling naar de vorige lessen. Wat hadden we ook alweer allemaal geleerd? Daarna werd besproken wat we die dag gingen doen en er werd alvast een beetje uitgelegd hoe de tong werkt. We wilden het de kinderen zoveel mogelijk zelf laten onderzoeken en daar hebben ze in de eerste les ook veel aandacht aan besteed, maar voor de duidelijkheid hebben we het toch nog een keer herhaald. De kinderen sloegen het goed op, maar daarover meer bij de blog van de laatste les.

We hadden ooksuikerklontje dit keer verschillende proefjes. Het eerste proefje was met een suikerklontje (de kinderen waren nog niet druk genoeg…). De tong moest helemaal droog gemaakt worden en dan mochten de kinderen het suikerklontje in hun mond doen. Wat proeven ze? is het net zo zoet als altijd? Er kwamen veel verschillende antwoorden uit, maar de meeste kinderen kwamen er toch wel achter dat je tong het niet zo goed doet als je tong zo droog is. tong

Het tweede proefje maakte van de kinderen direct hele kritische onderzoekers. Er zijn veel misopvattingen wat betreft het werken van de tong. Heeft de tong nou verschillende plekken waar je de bepaalde smaken proeft? Is het echt zo dat de tong op het puntje het zoete proeft en aan de zijkant  het zout en zuur? Met behulp van koffie (bitter), citroensap (zuur), suiker (de kinderen worden nu toch wel heel erg druk, zoet) en zout (…!) mochten de kinderen het zelf uitproberen. Ook hier waren de meningen ernstig verdeeld. Enkele kinderen waren het eens met de wetenschappers dat het onzin is. Maar sommige kinderen merkten wel de verschillende plekken. Het blijft dus toch een raadsel.

Het derde proefje ging over het ruiken en proeven tegelijk. De kinderen kregen een ui (kinderen: “aahh nee, niet weer die vieze uien!” ) voor hun neus. De vraag was of ze het verschil nog proefden tussen de appel en de peer. Bijna alle kinderen waren hele goede fijnproevers. Ui of geen ui, het verschil proefden ze toch. Zeer waarschijnlijk heeft dit met de structuur te maken. De appel was hard en wat droger, de peer was zacht en vochtig. Toch begrepen de kinderen wel dat de ui ervoor zorgt dat je moeite heb met het goed proeven van de verschillende smaken.

Dit fenomeen antafluwerd ook nogmaals duidelijk na het laatste proefje. de kinderen kregen een Anta Flu (mint snoepje). Eerst moesten ze allemaal goed hun neus dichtknijpen. Daarna mochten ze het snoepje in hun mond doen. Er werd gevraagd wat de kinderen proefden. Daarna mochten ze hun neus loslaten en goed inademen. Wauw, in één keer komt er een mega mint smaak in je mond. De kinderen vonden dit wel interessant en sommige legden hier ook goed de link met het eten van vieze dingen: “ja, als ik iets eet wat ik niet lekker vind, dan doe ik mijn neus dicht, dan proef ik het niet zo goed!”.

Al met al was het een drukke, maar zeker ook interessante ochtend waarbij de kinderen alle verschillende facetten van het proeven hebben uitgeprobeerd.

Nu in de laatste les kijken of ze er ook echt iets van hebben opgestoken..

U leest het in ons volgende blog!

Diede & Frederique

ps. ik had graag wat foto’s van de proefjes in de klas bij willen voegen. Helaas had ik alleen gefilmd en wil het niet lukken om daar plaatjes uit te halen.

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: