Les 4

En dan nu, de laatste les. Deze les sloot direct aan op les 3 en bestond voornamelijk uit het terugkoppelen en verwerken van de opgedane kennis door middel van een poster en een presentatie.

We zijn begonnen door gezamenlijk te kijken naar de afgelopen lessen. Wat hadden we ook al weer geleerd? En welke proefjes hebben we allemaal gedaan?

Dit hebben we uitvoerig besproken. Het was zeer leuk om te merken dat er veel leerlingen waren die nog precies konden uitleggen wat we in de afgelopen lessen allemaal hadden gedaan. Vooral de verschillende proefjes lagen bij de leerlingen nog vers in het geheugen. Met in het bijzonder de vele uien.

Na dit alles goed besproken te hebben gingen we over tot het maken van de posters. De leerlingen kregen de opdracht om in dezelfde tafel groepjes te werken als tijdens de eerdere lessen.

Aangezien de leerlingen niet eerder een poster hadden gemaakt over een lessenserie, hadden wij verschillende afbeeldingen voor de leerlingen geprint afkomstig uit de afgelopen lessen. Hierdoor hadden de leerlingen leuke plaatjes om hun poster mee te verduidelijken.

Daarnaast lieten we de leerlingen volledig los in het invullen en opleuken van hun poster. Er waren slechts een aantal dingen die we absoluut op de poster terug wilde zien komen. Dat waren antwoorden op de volgende vragen:

–          Hoe ruik je?

–          Hoe proef je ?

–          Wat heeft proeven met ruiken te maken?

–          Leg één van de vele proefjes uit die we in de klas hebben gedaan en wat het doel van het proefje was.

De leerlingen gingen lekker aan de gang. Ze hebben gebruik gemaakt van  stift, pen, lijm, schaar en vele kleurpotloden. Er ontstonden al snel prachtige posters en nadat we kort hebben benadrukt dat ze goed moesten samenwerken kwam het moment van presenteren.

Voorafgaand aan het maken van de poster hadden we de leerlingen laten weten dat wie wilde, zijn poster aan het eind van de les samen zijn hele groepje mocht presenteren. Toen wij vroegen wie er misschien zo dapper was om zijn poster te presenteren stak tot onze opluchting iedereen enthousiast zijn vinger in de lucht.

Ondanks dat de presentaties meer naar ons gericht waren in plaats van naar de klas, en de uitleg van de poster samenging met veel gegiechel en zenuwachtig gepraat, ging het heel goed. Er zijn veel groepjes aan het woord geweest en de leerlingen hebben goed naar elkaar geluisterd.

Deze afsluiting was voor zowel de leerlingen als voor ons een hele beleving. Ondanks dat de klas soms iets té enthousiast mee deed konden we op het eind concluderen dat wij onze doelen met vlag en wimpel hebben behaald.

Dit was het dan, het einde van onze lessenserie. We hopen dat degene die onze blogs gelezen heeft, genoten heeft van onze belevingen. En dat we hiermee andere hebben geïnspireerd om meer exacte vakken in de klas te geven. Wij hebben het in ieder geval met plezier en af en toe een klein beetje stress beleefd!

Frederique & Diede

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: