Dieren in de media les2: Dieren in beweging!

Eerst even herhalen

Deze les is op 22 november gegeven. Vanwege de flinke periode moest alles eerst goed herhaald worden. De regels hadden ze zelf opgesteld net als de onderzoeksvraag ”Waarom en hoe bewegen dieren?” en ook de materialen hadden de leerlingen van groep 3 zelf bedacht, waardoor de leerlingen deze vrijwel zelfstandig konden herhalen.

Diverse bewegingsvormen

Na het herhalen werd besproken dat een dier net als een mens allereerst spieren nodig heeft om te bewegen. De diverse soorten van bewegen, als vliegen, springen, zweven, sluipen, kruipen, zwemmen, rennen en lopen, zijn in het kader van taalontwikkeling door de leerlingen besproken. Ik had het gevoel dat de woorden ”sluipen” en ”zweven” bij meerdere leerlingen onbekend waren. Het gaf me een goed gevoel de leerlingen deze nieuwe begrippen te kunnen aanleren. Tijdens alle lessen vertel ik zo min mogelijk zelf, maar stel ik de leerlingen vragen aan de hand van bijvoorbeeld plaatjes en filmpjes, die de leerlingen zelf analyseren. De vragen zijn ook altijd eerst open en worden daarna zonodig specifieker. Verder mochten de leerlingen op een poster lijntjes trekken tussen dieren en de bijbehorende bewegingsvormen.

Taalontwikkeling

In het kader van de taalontwikkeling gingen de leerlingen in deze les ,naast de diverse bewegingsvormen, aan de gang met de woorden ”dus”, ”want” ”omdat” en ”daarom”. Het bleek veel te moeilijk te zijn voor de leerlingen om met deze woorden zinnen te formuleren. Dit komt doordat het doel nogal hoog was voor groep 3, hoewel de leerlingen wel zinnen met want en omdat konden formuleren. Achteraf denk ik ook dat dit komt door de moeilijkheid van de opdracht. De leerlingen dienden namelijk aan de hand van deze begrippen antwoord te geven op de vraag waarom de dieren zo bewogen in de filmpjes. De leerlingen konden gelukkig de vraag wel beantwoorden, maar gebruikten de begrippen niet altijd in hun zinnen.

Mediabewust kijken

Als aansluiting op het onderwerp ”Dieren in de media”, werd er na de echte bewegingen van dieren ook een blik geworpen op de onechte bewegingen van dieren. De leerlingen hebben bewust gekeken naar de onrealistisch menselijke kenmerken bij dieren en dan vooral naar hun bewegingen. Het filmpje van Madagascar boodt veel onrealistisch menselijke bewegingen bij dieren, waardoor de leerlingen veel voorbeelden konden geven van rare bewegingen bij animatiedieren.

Gebrek aan tijd

Vanwege de tijd die er al gepland stond voor andere schoolzaken, was het niet mogelijk de les in volledigheid af te maken. Het werkblad, bedoeld om de leerlingen te evalueren, werd de volgende les gemaakt.

– Jalesa Carter –

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: