Dieren in de media les3: De relatie tussen uiterlijk en beweging

Terugblik

In de eerste les was het de bedoeling dat de leerlingen het uiterlijk van dieren zouden onderzoeken. De leerlingen echter waren zeer geinteresseerd in beweging van dieren, waardoor de totale lessenserie is veranderd. Om de lesstof te verdiepen, is er voor gekozen om de relatie tussen uiterlijk en beweging te bestuderen. Dit is eigenlijk stof voor de middelbare school, maar het sloot goed aan bij het onderwerp en het is zoveel mogelijk op eigen niveau gehouden.

Wat heeft het uiterlijk met de beweging te maken?

De leerlingen bestuderen eerst diverse dierenhuiden en proberen te verklaren waarom deze huiden bij bepaalde vormen van bewegen horen. De gladde huid van een vis met is bijvoorbeeld bepalend voor de snelle bewegingen door het water. Veel kennis hebben de leerlingen ook al opgedaan uit filmpjes van de vorige les. Zo wisten de leerlingen bijvoorbeeld nog dat een aap lange vingers en tenen had naast lange armen en benen om te kunnen slingeren. En dat een slak over scherpe voorwerpen kan kruipen, omdat een slak geen botten heeft en met een slijmerige en weke voet/ buik gemakkelijker glijdt. Andersom werd de leerlingen ook gevraagd naar het uiterlijk als de beweging gegeven was. Dit was wat moeilijker.

Hoe verliep het?

Eigenlijk was het leuk geweest als de excursie nog plaats had kunnen vinden, maar vanwege de tijd en organisatie van begeleiding en mijn eigen studiedagen was dit niet meer haalbaar. Verder hebben de leerlingen aangegeven dat ze het leuke middagen vonden en dat ze niet wisten dat een slak geen botten had. Ik heb er zelf ook van genoten en ben trots op het feit dat ik het in mijn eentje heb kunnen doen. Ik vond het vrij lastig om alles te organiseren, maar heb er ook veel van geleerd,want als ik straks voor de klas sta, moet ik het toch ook alleen organiseren.

Nog een tip voor de leerkrachten

Ik denk dat het onderzoekend en ontwerpen leren niet geheel praktisch haalbaar is voor leerkrachten die fulltime voor de klas staan, omdat er veel geregeld dient te worden aan de hand van wat de leerlingen op dat moment vragen. Het is handiger om in die situatie te kiezen voor iets meer sturing, zodat het qua organisatie al geregeld is, terwijl de leerlingen verder de mogelijkheid krijgen om veel zelf te onderzoeken of te ontwerpen. Het is natuurlijk voor iedere leerkracht anders. Het blijft even oefenen, maar ik vind het wel een prachtige manier van lesgeven! Door op eigen niveau te verdiepen in de lesstof en zo flexibel mogelijk met de behoefte van de leerlingen om te gaan, haal je er de meeste kennis uit voor de kinderen én jezelf!

– Jalesa Carter –

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: