Les 1!

De leerlingen worden fijnproevers!

“Een fijnproever werkt in een restaurant en ruikt wat iets is”

Nadat we  de lessenserie over ruiken en proeven van eten hadden ontworpen, was het op 8 november dan eindelijk zover om de eerste les uit te voeren. In deze les staan de volgende twee fasen van het Ontwerpend en Onderzoekend Leren (OOL) centraal: de confrontatie- en verkenningsfase.

Als eerst confronteerden we de leerlingen met het onderwerp, ruiken en proeven van eten, van de lessenserie aan de hand van de volgende vragen: “Wat is het proeven en ruiken van eten?” en “Waarmee proef en ruik je eten?” (confrontatiefase). Door het stellen van deze vragen kregen de kinderen de kans om hun voorkennis over het proeven en ruiken van eten te activeren. We waren verbaasd over wat de leerlingen al allemaal wisten over dit onderwerp. Zo bleek ook al snel dat de leerlingen hartstikke goed wisten dat je met je mond proeft en met je neus ruikt. Vervolgens vertelden we aan de leerlingen dat we aan het einde van de les allemaal fijnproevers zouden worden. Door het stellen van vragen lukte het de leerlingen zelf het begrip fijnproevers als volgt te definiëren: “Een fijnproever werkt in een restaurant en ruikt wat iets is”. Dit vormde een goede koppeling naar het thema Restaurant wat een grote rol speelt op de Willibrordschool in de kleutergroepen.

Vervolgens was er sprake van de verkenningsfase, waarbij de leerlingen gingen nadenken over de volgende vraag: “Welke smaken ken jij?”.
Fijnproevers moeten namelijk goed weten welke smaken er zijn, zodat ze het eten goed kunnen proeven en beoordelen. Niet alle leerlingen vonden dit even makkelijk, dit bleek uit het feit dat sommige leerlingen eten gingen opnoemen in plaats van smaken. Desondanks lukte het de klas gezamenlijk om de volgende vier basissmaken te benoemen: zoet, zout, zuur en bitter. Om de leerlingen, net als echte fijnproevers een smaak aan eten te laten koppelen, hadden we eten meegenomen. De leerlingen moesten wachten totdat iedereen hetzelfde eten had gekregen. Daarna stopten ze allemaal tegelijkertijd het eten in hun mond en kregen ze de mogelijkheid om hardop na te denken over de vraag: “Welke basissmaak hoort bij dit eten?”. De ene leerling vond het zoet proeven en een andere leerling weer bitter. Ondanks dat iedereen aan het begin een andere mening had over de smaak van het eten, lukte het de leerlingen toch elke keer één smaak te kiezen die zij het meest bij het eten vonden passen. Het was goed te merken dat de leerlingen enthousiast waren en goed nadachten over de door ons gestelde vragen, omdat ze niet goed op hun stoel konden blijven zitten en ze na het proeven van het eten direct een basissmaak noemden die zij bij het eten vonden passen. In totaal kregen de leerlingen vier keer wat te proeven: grapefruit (bitter), zout (zout), suikerklontje (zoet) en citroen (zuur).

Om ervoor te zorgen dat de leerlingen precies wisten wat het begrip fijnproevers inhield, lieten we nog de aflevering Pim & Pom Fijnproevers (dvd box De avonturen van Pim & Pom) zien. Zo werd het begrip fijnproevers geconcretiseerd, waardoor de leerlingen een beter beeld kregen van wat fijnproevers doen.

Bij het afsluiten van de les waren de leerlingen in staat om kort samen te vatten wat ze deze hadden gedaan en geleerd. Zo bleek dat alle lesdoelen behaald waren, want de leerlingen waren in staat om te vertellen dat je met je mond proeft en met je neus ruikt. Daarnaast konen ze uitleggen wat het begrip fijnproevers betekent, de vier basissmaken benoemen en verschillende zintuigen gebruiken.

Tevens applaudisseerden we voor ons allemaal, dat we nu fijnproevers waren geworden!

Anne, Marise en Anne

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: