Les 1: “Dat is niet spannend!”

Het is even stil geweest op onze blog, maar nu is het dan eindelijk tijd voor het eerste blogbericht over het uitvoeren van de door ons gemaakte lessenserie.

Na veel schaven aan onze opzet van de lessenserie was het 13 november zover: de eerste les over spanning in films! De leerlingen van groep 7b hadden er al vaak naar gevraagd sinds wij het vooronderzoek bij ze hadden afgenomen, dus ze waren al super enthousiast voordat we überhaupt begonnen waren.

We begonnen de les met het maken van een woordspin op het bord, om zo de voorkennis die de leerlingen al hadden van het onderwerp op te halen. Hier zouden we graag een plaatje van plaatsen, maar door het vroegtijdig overlijden van de laptop waar dit plaatje opstaat, is dat helaas onmogelijk. Wel kunnen we vertellen dat de leerlingen al een hoop dingen wisten en bijna niet konden stoppen met het maken van de woordspin, zoveel wilden ze noemen.

Vervolgens hadden we het met de leerlingen over spanning in films. Hoe denken ze dat films spannend worden gemaakt? Ook hierbij kwamen verschillende dingen naar voren, maar om het leuker en beeldender te maken, hadden wij wat filmfragmenten uitgezocht die op verschillende manieren spannend waren gemaakt.  Hierbij stelden wij steeds de vraag hoe die fragmenten dan spannend waren gemaakt. Bij veel fragmenten riepen een aantal jongens natuurlijk stoer dat ze het helemaaaaaal niet spannend of eng vonden, maar dan moesten ze van ons toch even bedenken hoe de makers in ieder geval hadden geprobéérd het spannend te maken. Op die manier kwamen er toch een heleboel ideeën uit de leerlingen over hoe het fragment nou spannend werd.  Want, zo vertelden wij, spanning bestaat niet alleen uit iets engs, er kan ook in films die totaal niet eng zijn voor spanning worden gezorgd.

Na het over een hoop fragmenten te hebben gehad, was het tijd om ons te richten op het bedenken van een onderzoeksvraag. Hiervoor hadden de leerlingen eerst een stukje theorie nodig. Want wat is nou precies het verschil tussen een gewone vraag en een onderzoeksvraag? Hiervoor hadden we criteria opgesteld:

Criteria

Deze criteria werden natuurlijk wel even uitgelegd en daarna konden de leerlingen in groepen worden verdeeld. Maar net toen we helemaal hadden uitgelegd in wat voor werkvorm ze een onderzoeksvraag gingen bedenken, bleek de tijd al om te zijn en ging de bel! Toen hebben we de leerlingen hun naam maar op de placemats (voor de werkvorm) laten zetten en toen de les afgesloten met de mededeling dat we dan morgen met het bedenken van een onderzoeksvraag verder zouden gaan. De kinderen vonden het jammer, want ze hadden nog wel even door willen gaan. Maar al het leuks komt een einde! Gelukkig hoefden ze maar één nachtje te slapen voor het vervolg. Daarover volgende keer meer.

Kirsten en Jasmijn

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

1 reactie

  1. Anoniem

     /  9 december 2012

    Mooie overzichtelijke, concrete visuele ondersteuning bij het maken van een onderzoeksvraag!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: