Les 2: Als een echte filmmaker

Na een nachtje slapen, konden de leerlingen uit groep 7b de volgende dag weer enthousiast aan de slag tijdens de tweede les van de lessenserie. Zoals beschreven in de eerste blog, kwamen wij de eerste les niet toe aan het formuleren van de onderzoeksvragen. Wij besloten daarom hier de tweede les mee te starten.

Voor het maken van de uiteindelijke film hadden we de eerste les de klas verdeeld in vier groepjes van zeven leerlingen, maar voor het brainstormen over de onderzoeksvragen waren deze groepjes in tweeën gesplitst. Deze groepjes moesten weer bij elkaar komen met de ‘placemat’ waar ze de vorige keer hun naam hadden opgeschreven. Voor wie niet bekend is met de werkvorm placemat: hierbij wordt in het midden van een vel papier een rechthoekig vlak getekend, waarna de punten van de hoeken worden verbonden met de hoeken van het vel papier. Op deze manier worden er vier vlakken gecreëerd, waar iedere leerling zijn/haar ideeën kan opschrijven. Een ideale manier om de leerlingen structuur te bieden tijdens het brainstormen over een onderzoeksvraag.

Het formuleren van de onderzoeksvragen gebeurde in drie stappen. Als eerste moesten de leerlingen in hun toegewezen vlak op de placemat, zoveel mogelijk onderzoeksvragen opschrijven, om daarna de beste vraag uit te kiezen en deze in het middelste vlak te schrijven. De leerlingen kregen hiervoor vijf minuten de tijd.

Na deze vijf minuten kwamen de gesplitste groepjes weer bij elkaar, om van de twee (of meerdere) beste onderzoeksvragen de allerbeste te kiezen. De leerlingen vonden dit best lastig, maar er zaten dan ook erg veel goede onderzoeksvragen tussen. We waren even bang dat de leerlingen toch te brede vragen zouden bedenken (zoals “Hoe maak je een film?”), maar het bleek dat ze zich er zeer bewust van waren dat de vragen betrekking moesten hebben op het onderwerp spanning. Zonder dat we de leerlingen hoefden te sturen, kwamen ze zelf dan ook precies met de vragen die wij voor ogen hadden toen we de lessenserie hadden bedacht: “Hoe maak je een film spannend door geluid/licht en donker/montage en special effects?”. Het was erg leuk om te zien dat de leerlingen hier met weinig sturing toch zelf op zijn gekomen: aldus een geslaagde fase in het onderzoekend en ontwerpend leren!

Tenslotte werden de vier beste onderzoeksvragen klassikaal besproken. Samen controleerden we of ze voldeden aan de eisen voor het opstellen van een onderzoeksvraag, zoals we deze tijdens les 1 hadden aangeboden. Dit ging vrij vlot, omdat we ook tussendoor aangaven dat de leerlingen de eisen niet moesten vergeten.

Na het opstellen van de onderzoeksvragen, konden we dan eindelijk beginnen met het eigenlijke doel van deze les: zoveel mogelijk te weten komen over het maken van een film. De wetenschapper waarmee wij tijdens het creëren van de lessenserie frequent contact hebben gehad, hadden we voor vandaag uitgenodigd als gastspreker. Helaas ging dit niet door, waardoor wij zelf het praatje moesten overnemen. Gelukkig ging dit erg goed, doordat we ons van te voren nog hadden kunnen inlezen en voorbereiden. We hadden voor de leerlingen twee lijstjes gemaakt in een PowerPoint van belangrijke mensen op en rond de set en van benodigdheden voor het maken van een film. Voordat we deze lijstjes lieten zien, vroegen we eerst aan de leerlingen of ze al dingen konden noemen. Het bleek dat de leerlingen al veel wisten (zo noemden ze bij belangrijke mensen: regisseur, acteurs, cameraman en stylist en bij benodigdheden: camera, decor, kostuum, etc.), waardoor wij konden concluderen dat de kennis van de eerste les door het maken van de woordspin, goed was blijven hangen. We betrokken de leerlingen hierbij door duidelijk te maken dat ze straks zélf een van de rollen van de belangrijke mensen gingen aannemen (en dus een goede taakverdeling moesten maken) en dat ze zelf moesten zorgen voor de benodigdheden.

Hierna volgde een stukje over het maken van een storyboard. De leerlingen bleken hier nog niet bekend mee te zijn. We legden uit dat een storyboard eigenlijk het scenario (verhaal) van de film uitgewerkt is in een tekening, en dat het filmmakers helpt in het plannen van de film. Op deze manier hoeven ze tijdens het filmen niet lang na te denken over hoe alles eruit moet zien. Dit begrepen de leerlingen goed en toen we vertelden dat het handig was om dus ook zelf een storyboard te maken voor de film, gingen ze enthousiast aan de slag. Om het nog iets inzichtelijker te maken, lieten we een filmfragment zien over hoe het maken van een storyboard in zijn werk gaat en wat je ermee kan laten zien. Vervolgens lieten we nog enkele voorbeelden zien van storyboards van bekende films. De leerlingen kregen hierna een format uitgedeeld voor het storyboard en konden zich de rest van de les volledig storten op het tekenen en uitschrijven van het scenario, het maken van een taakverdeling en het plannen van de derde les, waarin ze dan eindelijk de echte film gingen maken. Spannend! Opgetogen en vol plannen snelden de leerlingen zich dan ook na de les naar huis om kostuums te verzamelen voor de volgende dag.

Hieronder een foto van het storyboard van de film “CSI Amsterdam”.

IMG_0233

Binnenkort meer!

Kirsten en Jasmijn

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: