Les 3: Films maken!

Het is een dag later. Vol in de make-up en slepend met hutkoffers komen de leerlingen aan op school. Ze kunnen niet wachten tot ze zullen schitteren in hun eigen film en hebben daarom thuis al de nodige voorbereidingen getroffen. Vanmiddag is het dan ook zo ver: ze gaan hun eigen film maken!

Omdat het maken van de film ‘het’ onderzoek vormt van deze lessenserie, laten we de leerlingen vrij om de hele middag te besteden aan het maken van de film. Natuurlijk wordt er van te voren wel even gecheckt of alle benodigdheden aanwezig zijn en worden er regels afgesproken voor die middag. Zo is het de bedoeling dat de uiteindelijke film 5-10 minuten gaat duren (de leerlingen regisseren zoveel mogelijk in-camera) en wordt er alleen gefilmd in de school en op het schoolplein. Ook benadrukten we dat andere klassen of leerlingen absoluut niet mogen worden gestoord en dat er voorzichtig moet worden omgegaan met de camera’s. We wilden nog van te voren verifiëren wie precies waar gaat filmen, maar de leerlingen (die al in de startblokken stonden) maken dat ze wegkwamen na onze enthousiaste “Aan de slag!” kreet. Gelukkig konden we snel nog van ieder groepje een leerling aanspreken die ons zou vertellen waar ze op welk moment zouden gaan filmen. Dit schreven wij op het bord, zodat het niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor ons duidelijk was wat de planning was van die middag. Het gaf een richtlijn voor de leerlingen (er werd op maximaal drie locaties gefilmd) en het hielp ons in het behouden van het overzicht.

Het behouden van het overzicht was dan ook een belangrijk lesdoel voor ons, voor deze les. Omdat we tegelijk 28 leerlingen in de gaten moesten houden, die op verschillende plekken in en rond de school uithingen, waren we hier nog een beetje huiverig voor…

Toch verliep de les (ondanks wat rondspattend nep-bloed) heel soepel en konden we er zonder veel overleg voor zorgen dat er op ieder moment bij een groepje een van ons aanwezig was. Tijdens het filmen hebben we de leerlingen zogezegd verder redelijk vrij gelaten en weinig gestuurd. We hadden een begeleidende rol op de achtergrond en hebben vooral de tijd bewaakt en ervoor gezorgd dat de leerlingen niet vergaten zich te richten op hun onderzoeksvraag, zodat ze het doel van de film niet uit het oog zouden verliezen.

Na twee uur filmen, kwamen de laatste leerlingen het lokaal binnen. Enkele groepjes waren al eerder klaar, waardoor zij van ons de opdracht kregen om een filmposter te maken. Toen alles weer opgeruimd was en de schmink van de gezichten was gehaald, vulden de leerlingen ten slotte nog de vragenlijst in van les 3 en werd de les afgerond.

Volgende les zullen de films worden bekeken (uiteraard mét popcorn) en zullen de onderzoeksvragen hopelijk kunnen worden beantwoord.

To be continued…

Kirsten en Jasmijn

Leerlingen druk aan het overleggen

Leerlingen druk aan het overleggen tussen de takes door

Volledig in kostuum en klaar voor de opname!

Volledig in kostuum en klaar voor de opname!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: