Les 1 – Probleem constateren: Sinterklaas koopt verkeerde cadeaus!

22-11-2012 Vandaag was het zover: na heel veel aanpassingen, overleg, brainstorms en typwerk was onze lessenserie klaar voor de start! Naar aanleiding van het gesprek dat wij hadden met Maaike en Hester, hadden we geprobeerd onze lessenserie nog betekenisvoller voor de leerlingen te maken. We zouden vandaag merken of dit ook daadwerkelijk zou aanslaan. Aangezien Sinterklaas het afgelopen weekend in Nederland was aangekomen en de leerlingen enthousiast het Sinterklaasjournaal volgden, hebben we gebruikt gemaakt van een brief van de pakjespieten om het probleem te constateren. In de brief stond geschreven dat Sinterklaas wel oud was, maar helemaal niet meer zo wijs: hij raakte zo in de war van alle televisiebeelden, dat hij niet meer begreep met welk doel de verschillende televisiebeelden nou werden gemaakt. Hierdoor kocht hij de verkeerde cadeaus, wat natuurlijk een ramp was voor alle families in Nederland! Aangezien de leerlingen uit groep 4d met het vooronderzoek al hadden laten weten hoeveel zij wisten over reclames, dachten de Inspectie-pieten bij groep 4d aan het juiste adres te zijn om om hulp te vragen. Gelukkig schoten er gelijk allemaal vingers in de lucht na het voorlezen van de brief. Een jongetje noemde ook het tekort aan Sinterklaasgeld, aangezien de pieten daarmee hadden gestrooid, in plaats van met pepernoten. Daardoor kon de Sint het zich dus niet permitteren de verkeerde cadeautjes te kopen, want daar had hij simpelweg geen geld voor! Uit de verschillende opmerkingen bleek dat het onderwerp duidelijk aansloeg en dat de leerlingen bereid waren zich in te zetten voor het probleem van de Sint. 

Het was duidelijk dat iedereen wilde meehelpen. Eerst hebben wij geïnventariseerd wat de leerlingen wisten over de verschillende televisiebeelden. Dit deden we aan de hand van een woordweb. Priya structureerde de verschillende genoemde televisieprogramma’s door verschillende kleuren te gebruiken voor verschillende soorten beelden. Nadat we de laatste leerlingen een beurt hadden gegeven, lieten we de leerlingen nadenken over het verschil tussen de programma’s op het bord met verschillende kleuren. Naar aanleiding hiervan introduceerden we de woorden informeren, vermaken en overhalen. Nu was het tijd voor de leerlingen om in groepjes aan de slag te gaan: de leerlingen mochten met elkaar bedenken en noteren welke eigenschappen van de verschillende soorten televisiebeelden zij konden verzinnen. Er kwamen verschillende goede tips voor de Sint: een reclame duurt maar kort en het journaal duurt lang, reclames staan niet in de televisiegids, er wordt hip gepraat in reclames, enzovoorts. Vervolgens hebben we nagedacht over op welke manier we deze informatie bij Sinterklaas konden krijgen. De leerlingen kwamen met de volgende ideeen: tips geven, een hulppiet inschakelen die Sinterklaas alarmeert bij reclames, uitleggen aan Sinterklaas, een spiekbrief maken of een brief schrijven. Na stemmen bleven de spiekbrief en de brief over. Wij opperden het idee om beide te doen: een spiekbrief maken en in de brief uitleggen hoe het spiekbriefje gelezen moet worden. Bij de vraag of dit een goed idee was, kwam er vanuit de klas een overtuigende: “Jaaa!!!” Dan was dat besloten.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: