Les 2 – Ontwerpvoorstel uitvoeren: de spiekbrief voor Sinterklaas

23-11-2012 Naar aanleiding van de vorige les bespraken we eerst nog eens wat we vorige les hadden bedacht en wat er dan in de brief moest komen te staan. Na de eerste les hadden we gemerkt dat het de leerlingen veel concentratie kostte om bezig te zijn met luisteren, schrijven en overleggen. Daar wilden we deze les verandering in brengen. Om voor de leerlingen inzichtelijk te maken wat de verschillen tussen reclames en andere televisiebeelden waren en om nog meer eigenschappen te kunnen bedenken voor reclames, hebben we eerst verschillende fragmenten van televisiebeelden bekeken. We bespraken naar aanleiding daarvan wat er te zien was, welk van de twee beelden de reclame was en waaraan je dit kon zien. We bekeken telkens een reclame fragment en een fragment van een ander televisiebeeld. Nadat alle beelden waren bekeken, kregen de leerlingen in groepjes van vier een placemat om daarin op te schrijven wat voor eigenschappen van reclame zij nog wisten. Na een aantal minuten mochten de leerlingen opschrijven welk van de eigenschappen nou het belangrijkste of meest kenmerkende was voor reclame. Zo kregen we van ieder groepje ongeveer twee eigenschappen te horen en deze noteerden we op het bord. Elk groepje kreeg nog twee eigenschappen toebedeeld om nog duidelijker op te schrijven, zodat Sinterklaas meteen begreep wat ermee werd bedoeld. Dit bleek een beetje een vage opdracht te zijn, omdat de leerlingen zoiets hadden van: “Het staat toch al op het bord?” 

Om te checken of de woorden overhalen, vermaken en informeren van de vorige les nog een beetje waren blijven hangen, gingen we een werkvorm doen waarbij leerlingen naar een bepaalde bank van moeten gaan als zij denken dat dat antwoord klopt. We vroegen waarvoor het journaal voor werd gemaakt en elk van de vier banken had een ander doel: overhalen, informeren, vermaken en doen. Het merendeel van de leerlingen ging bij de goede bank staan.
Als afsluiting van de les bespraken we dat de volgende les de spiekbrief voor Sinterklaas zou worden uitgetest. Op de vraag of het spiekbriefje Sinterklaas nou daadwerkelijk zou gaan helpen, hadden een aantal leerlingen hun bedenkingen. We zullen zien… 

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: