Les 3 – Testen en bijstellen: hoe werkt de spiekbrief?

Les 3 – Testen en bijstellen: hoe werkt de spiekbrief?

29-11-2012 Omdat de leerlingen de vorige les niet heel erg werden gewezen op de betekenis van de activiteiten hadden we een dag voor de derde les een brief gestuurd aan de klas namens Sinterklaas. Hierin stond het volgende:

Lieve kinderen van groep 4d,

Wij hebben gezien dat jullie Sinterklaas graag
willen helpen met het leren herkennen van reclames.

Dat is maar goed ook, want de Sint blijft maar in
de war raken van alle televisiebeelden!

Wij weten zeker dat hij jullie straks erg dankbaar zal zijn.
We hopen dat jullie met juf Priya en juf Marleen
een goed werkend spiekbriefje zullen maken!
Ontvangen we deze nog op tijd voor Pakjesavond?

Veel succes!

 

Liefs van de inmiddels al iets minder bezorgde inspectie pieten

Het moment dat wij de klas in kwamen hoorden we 25 stemmen ons vertellen over de brief! De leerlingen waren stuk voor stuk mega enthousiast en dit was heel leuk om te merken.
Om de leerlingen actief te betrekken bij de les van vandaag mochten ze op hun banken gaan staan als ze de afgelopen tijd meer bezig waren met de verschillende reclames en televisiebeelden die ze op televisie hadden gezien. De meeste leerlingen gingen staan, maar we hadden het idee dat dit meer was om het staan dan om het antwoord.
We lieten zien hoe de spiekbrief er uiteindelijk uitzag en hoe hij gebruik moest worden. Om te zorgen dat de leerlingen tijdens het uittesten van het spiekbriefje niet tegen moeilijke woorden aanliepen, kregen ze kort de tijd om alle tips door te lezen en eventueel moeilijke woorden met hun groepje te bespreken. Vervolgens gingen we fragmenten van verschillende televisiebeelden bekijken en mochten de spiekbrieven worden ingevuld. We bespraken wat er onduidelijk was en welke tips anders moesten worden om het voor Sinterklaas duidelijk te maken. Een groot aantal tips moest worden geschrapt volgens de klas en er werd nog een tip toegevoegd en een woord veranderd.
We lieten de leerlingen nadenken over hoe we de spiekbrief nou bij Sinterklaas zouden kunnen krijgen en dit deden we door de werkvorm ‘Wandel en wissel uit’ te gebruiken. Hierbij is het de bedoeling dat de leerlingen door de klas gaan lopen. Als de leerkracht ‘Stop!’ zegt moeten de leerlingen een duo vormen met degene die het dichtste bij hem of haar staat en zij bespreken dan met zijn tweeën wat ze bedacht hebben.  Hier kwamen de volgende uit: de brief kan in de schoen worden gestopt bij het schoentje zetten, we kunnen de spiekbrief naar het pietenhuis opsturen, we kunnen de spiekbrief meegeven aan de Hulp-Sinterklaas die de volgende week op school zou komen. We besloten dat we voor de eerste twee ideeën zouden gaan.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: