Les 4 – Communiceren en verdiepen: waarom is de spiekbrief geschreven en hoe werkt ‘ie?

3-12-2012 Vandaag was het tijd voor alweer de laatste les van de lessenserie. De leerlingen hadden keihard gewerkt de afgelopen lessen en we hebben ze zeker uitgedaagd in meerdere opzichten. We hebben de nieuwe, complete spiekbrief laten zien.  We lieten de leerlingen nadenken over hoe ze de informatie van de afgelopen lessen zouden kunnen gebruiken buiten school. Eerst bespraken ze dit met hun buurman of buurvrouw en vervolgens vroegen wij een aantal leerlingen op te noemen wat ze hadden bedacht. Hier kwam uit dat de spiekbrief ook als hulpmiddel kon dienen voor familie en vrienden. 

Vervolgens kwamen we met een probleem: als we Sinterklaas de spiekbrief opsturen weet hij niet wat hij ermee moet. Wat moeten we in de brief opschrijven dat het gebruik van de spiekbrief voor zich spreekt? Hier kwam uit dat de Sint moest weten van wie de spiekbrief kwam, hoe wij de spiekbrief gemaakt hebben, hoe het gebruikt moest worden en … . Nadat we alle leerlingen mooi briefpapier en de definitieve spiekbrief hadden uitgedeeld, ging iedereen hard aan het werk. In het begin was er nog een aantal dingen onduidelijk, maar al gauw was het muisstil in de klas en werkten de leerlingen stuk voor stuk hard aan hun brief. Afspraak was dat er pas mocht worden gekleurd als de brief af was en er werd nog een hele tijd alleen maar geschreven. Toen het meeste briefpapier was volgeschreven en ingekleurd, eindigden we de les door samen te komen in de kring. Een aantal leerlingen mocht een stukje van zijn of haar brief voorlezen. Toen we de brieven gingen verzamelen om op te sturen aan het Pietenhuis wilden sommige leerlingen hun brief liever niet meegeven, zo trots waren ze erop! De les eindigde met een groot applaus voor het harde werken van de klas voor Sinterklaas!

4-12-2012 Vandaag kwam de Sint op school. De leerlingen vroegen ’s ochtends aan mij (Marleen) of we de brieven wel hadden gepost gister. Toen Sinterklaas met twee pieten in de klas kwam, noemde hij dat hij heel blij was met de spiekbrief en dat hij hem zeker goed zou kunnen gebruiken. Zo was de hele lessenserie nog extra betekenisvol gebleken. We kunnen terugkijken op een leerzame en leuke tijd in groep 4d!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: