Evaluatie van de evaluatie van de evaluatie van de evaluatie-instrumenten

We hebben voor deze lessenserie een aantal evaluatie-instrumenten ingezet die zowel voor- als nadelen hadden. Het evaluatie-instrument van de post-it gaf ons een goed beeld van hoe de leerlingen dachten over topsport voordat de lessenserie begon en of hun mening tijdens de lessenserie was veranderd. Deze werkvorm was simpel, makkelijk en praktisch.
De vragenlijst die we hebben gebruikt voor de inhoudelijke doelen is als evaluatie-instrument toepasbaar op alle lessen. De leerkracht moet voor de vragenlijst wel tijd investeren om goede vragen te bedenken die alle inhoudelijke doelen meten. De leerlingen vonden het erg leuk om te maken omdat alle vragen herkenbaar waren vanuit de lessen. Daarnaast is het een betrouwbare methode die makkelijk uitvoerbaar is in de klas. Een kanttekening is wel dat een vragenlijst echt taalgericht is en dat de kans bestaat dat taalzwakke leerlingen wel de antwoorden weten maar toch onvoldoende scoren omdat zij niet goed lezen.
Het learner report is makkelijk voor de leerkracht om te maken, kost weinig moeite en is praktisch goed uitvoerbaar. Een groot nadeel van het learner report is dat het taal- en schrijfvaardigheid vergt van de leerlingen, dat zeker niet bij alle leerlingen aanwezig zal zijn. Een alternatief voor taalzwakke leerlingen kan zijn om een interview te doen waarbij je als leerkracht goed kan zien welke kennis de leerling heeft opgedaan van de lessenserie.  Echter kost dit ontzettend veel tijd en is het minder betrouwbaar.
De inhoudsanalyse die we hebben ingezet  in onze lessenserie is volledig mislukt. Dit komt doordat de leerlingen geen basisvaardigheden hadden rondom OOL en omdat er te weinig tijd was om dit uitgebreid te behandelen in de lessenserie. Zodra de basisvaardigheden voor OOL goed op orde zijn, kan de inhoudsanalyse wel goed ingezet worden en is deze toepasbaar voor bijna alle OOL lessen. Basisvaardigheden die nodig zijn en waar leerlingen volgens ons niet automatisch over beschikken, zijn:

–          Een onderzoekende houding

–          Het formuleren van vragen

–          Het vermogen om zelf iets te bedenken

–          Het vermogen om samen te werken

Onze conclusie is dat je als leerkracht echt tijd moet investeren in het ontwikkelen van basisvaardigheden om de didactiek van OOL tot een succes te maken. 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: