De Diepzee, les 1: De kleine Orka?

“Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there.” – Sebastian, the Little Mermaid (1989)

En wat een avontuur is het geweest! Onze eerste duik met de kinderen van groep 4 naar de onbekende prachten van de Diepzee. In dit tweede blogbericht zullen wij onze bevindingen en ervaringen met jullie delen!

Voor de mensen die net met ons mee duiken, welkom aan boord! Wij geven een vierdelige lessenserie over de Diepzee, waarin de didactiek van het onderzoekend en ontwerpend leren centraal staat. Wij als leerkrachten hebben vooral een sturende rol (vanwege de bijna volledige ontbrekende kennis bij de leerlingen) en de kinderen gaan zo veel mogelijk zelf op onderzoek uit om meer te weten te komen over de pracht en praal onder het wateroppervlak.

Bij een les horen natuurlijk een aantal doelen. Deze hadden we voor de jonge duikers even op een rijtje gezet. Ze gingen deze les leren over zeemonsters, hun leefomgeving en krijgen hierdoor een beeld van de Diepzee. Door in de leefwereld van de kinderen te stappen, willen wij ze confronteren met het wetenschappelijke onderwerp. Klinkt spannend, niet?

Na een snelle terugkoppeling en activering van de voorkennis met behulp van een woordweb, gingen wij de kinderen vertellen dat ze échte onderzoekers worden! Een “oh my god” was wel even op z’n plaats dacht ik zo. Bij een confrontatiefase van het onderzoekend en het ontwerpend leren, ofwel OOL, hoort ook een stuk inbreng van de kinderen. “Wat willen jullie weten?” klonk het door het klaslokaal. Een voorzichtige vinger ging de lucht in, waarop de vraag kwam: “Hoe lang is een Orka eigenlijk?” En ook de vraag: “Hoeveel vissen leven er in de Diepzee?” kwam voorbij. Toen krabden Jiska en ik wel even op ons hoofd, de relevantie met de Diepzee is eigenlijk “nowhere to be found”.  Aan ons de taak, zoals ook al ontdekt in het vooronderzoek, om dit misconcept om te zetten in declaratieve kennis. Voor de nieuwsgierigen onder ons: declaratieve kennis is nieuwe kennis die verweven wordt met een misconcept om zo tot een correct begrip van deze kennis te komen.

Schermafbeelding 2013-01-02 om 17.31.17

Het leek ons bijzonder en toepasselijk om te openen met het verhaal van de kleine zeemeermin. Wie kent de diepste wateren nou het beste, niet waar? Er zat echter een kleine “twist” in het verhaal. De zeemeermin stond aan het slot van het verhaal voor een keuze. Zij kon op het land blijven en haar stem zou voor altijd verloren gaan, of ze kon terugkeren naar de Diepzee, waarin zij onderzoek zal verrichten voor de heks Ursula. Voor de relevantie van de les was de keuze van Ariel voor de Diepzee natuurlijk het meest logisch. We lieten de kinderen vertellen waarom ze voor de Diepzee kozen en hieruit bleek een hoop nieuwsgierigheid!

Toen werd het tijd om te duiken! Geen zorgen, we hebben gedacht aan de veiligheid, we zullen niet verdrinken. En wat hebben we allemaal gezien en besproken? Enge zeemonsters! Van een gigantische octopus tot een gevaarlijke zeedraak! En dan was er natuurlijk nog de leefomgeving van deze monsters! Oude ruïnes, gezonken schepen, donkere locaties, wie wil daar nou niet wonen? De jonge onderzoekers vonden het ontzettend spannend en hebben er veel over geleerd. Tot slot hebben ze nog hun kennis kunnen testen met de Diepzee-quiz, waarin algemene kennis centraal stond en als een introductie diende. Ze leerden hier onder andere al dat het in de Diepzee pikkedonker is en dat er hele andere vissen leven dan in het bovenste gedeelte van de zee (waarin wij zwemmen etc.). De kinderen vonden de les “oh my god” waardig en wij hebben ook genoten.

Dames en heren, wij naderen de oppervlakte in 3..2..1… WOOOSH!

Tot de volgende keer!

Robin en Jiska

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: