De Diepzee, les 2: I, I follow, I follow you, Deep Sea baby.

Ahoy daar boven water! Wij zijn alweer toe aan ons tweede avontuur naar de diepste bodem! Deze keer hebben we een speciaal iemand meegenomen, maar dat is nog even een verrassing! Deze keer gaan we échte experimenten verrichten en zijn we de confrontatiefase voorbij. Zullen we nu dan toch echt de goudvis gaan vinden, zoals we in ons eerste bericht hebben beloofd? Under the Sea we go!

Even weer als catch-up: voor ons wetenschappelijke thema hebben wij de hulptroepen ingeschakeld, niemand minder dan Harm van der Geest, Diepzeewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Voor deze speciale les, die helemaal in het teken staat van het opzetten van en het uitvoeren van experimenten, hebben wij tevens ook meneer van der Geest uitgenodigd om met ons me te duiken. Daarbij heeft hij ons beloofd dat als we nog een keer kwamen buurten bij het Science Park te Amsterdam, hij ons zijn geweldige, bijzondere en vooral onderzoekende spullen kon lenen! Daar gingen we dan, onze handen vol met een grote plastic buis, vier plastic bakken en nog eens een waterslang. Rare blikken in het openbaar vervoer was een feit.

20121120_081137

Nu rest de vraag, waarom hebben we al deze mysterieuze materialen bij elkaar gesprokkeld? Wij wilden graag de volgende doelen bereiken met de kinderen. De kleine wetenschappers moeten namelijk enkele bijzondere dingen in de diepzee kennen en kunnen uitleggen wat waterdruk is. Deze bijzondere kenmerken uiten zich in de vorm van twee experimenten. Goh, wat een druk wordt er op ze gezet..

Het eerste experiment stond in het teken van troebel/donker water. In de Diepzee is het namelijk pikkedonker, er is echt niks te zien. Het licht van de zon komt niet volledig door het diepe water heen en hierdoor ontstaan er verschillende lichtlagen. Om dit fenomeen aan de kinderen duidelijk te maken, kwamen de vier waterbakken aan de orde. Ieder groepje ging met vier verschillende materialen (cacao poeder, meel, zout en tuinaarde) aan de slag om de bak met water zo troebel en donker mogelijk te maken. Met het gebruik van de secchi schijf konden we meten hoe troebel dat water nou precies was. Als deze wit met zwart gekleurde schijf compleet verdwijnt, weten de kinderen zeker dat er genoeg rommel in de bak met water zit. Er was nu alleen nog een lampje nodig en voila! De kinderen zagen dat het licht niet volledig door het water ging.

Na één komt natuurlijk nummer twee. Het tweede experiment had alles te maken met waterdruk. Alles wat we hiervoor nodig hadden was: een grote plastic buis met water, een slang en een kind met een goed stel longen. Het is niet hetzelfde als met een rietje in een glas blazen, hoe dieper de slang in de buis gaat, hoe moeilijker het is om nog enig luchtbelletje naar boven te krijgen. De kinderen verdronken bijna in hun enthousiasme, ze vonden het fantastisch!

IMG-20121120-WA0000

Na een aantal wedstrijdjes om te kijken wie het verste kon komen in de waterbuis, was het tijd om even te evalueren. De vraag “wat is waterdruk?” werd gevolgd door verbaasde en grote ogen. Het was tijd om dit begrip meer concreet te maken. De kinderen gingen in een rijtje staan, zij waren het water. Dan mocht er een dappere vrijwilliger het luchtbelletje zijn en zich door het “water” heen wurmen. Hoe meer kinderen, hoe moeilijker dit gaat, en dit was een concreet voorbeeld van waterdruk voor de kinderen.

20121120_145540 luchtbel

Toen het begrip waterdruk was aangekomen, was het tijd om de les af te sluiten. Eerst kwam de vraag “Wat is waterdruk?” nog even terug. De kinderen konden deze vraag nu wel goed beantwoorden. De jonge onderzoekers mochten hun brandende vragen stellen aan wetenschapper Harm van der Geest en kregen een indruk van zijn werk en onderzoek.

Alle vriendjes en vriendinnetjes, dat was het dan alweer. We zwemmen er weer vandoor, tot de volgende keer maar weer!

Robin en Jiska

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: