De Diepzee, les 3: Ik heb grote ogen, zodat ik je beter kan zien!

‘Ik heb grote ogen, zodat ik je beter kan zien’, zei de wolf tegen Roodkapje. Wolven en Roodkapjes vinden we niet in de Diepzee, maar vissen wel. En jawel, deze vissen hebben, onder andere, grote ogen! In onze spannende derde les met de jonge wetenschappers-in-wording van groep 4 leren we ze over wat dieren in de Diepzee nodig hebben en welke aanpassingskenmerken hierbij horen.

De kinderen wisten heel goed dat het weer tijd was om te gaan duiken naar de bodem van de oceaan!  De les was nog niet eens begonnen of ze waren al razend enthousiast. Door middel van een interactieve PowerPoint namen we de kinderen mee langs de bijzondere aspecten van de diepe zee, met de centrale vraag: ‘Hoe is het daar?’ In de Diepzee hebben we namelijk te maken met een heel ander ecosysteem, de organismen profiteren niet van de zon zoals wij dat doen. Hier geldt de regel eten of gegeten worden nog sterker dan bij ons.

De onderzoekers in opleiding mochten hun hersenen even laten kraken met verschillende weetjes en al behandelde stof: van de diepte van de oceaan tot hoe je eten vangt op de bodem, niks is te gek! Nadat we regelmatige geluiden van ongeloof hoorden over de kenmerkende aspecten van de Diepzee, mochten de kinderen uitvinden hoe er eten wordt gevangen á la bodem-stijl!

Op de diepste bodem van de diepste oceaan is het pikzwart, er is niks te zien.. Hoe is dat voor te stellen? Met een grote blinddoek natuurlijk! Het was lachen, gieren, brullen. Een dappere onderzoeker mocht naar voren komen en de blinddoek omdoen. Een andere onderzoeker veranderde even in de prooi en ging zich verstoppen in de geweldige omgeving van de klas. En de hilarische situaties konden beginnen! Het geblinddoekte kind kon zoeken in alle hoeken en we vroegen ons met elkaar af: als we niet kunnen zien, wat moeten we dan?

Deze werkvorm was een opstapje naar de verschillende soorten vissen, zoals een vis met een grote bek of een hengelaarslampje. Door middel van een interactieve powerpoint met daarin de kenmerken van de vissen en filmpjes daarvan leerden de leerlingen over de verschillende soorten vissen. Na verschillende kreten van verbazing over het uiterlijk van sommige vissen, hebben we de kinderen laten nadenken over wat eigenlijk een aanpassing is en welke er allemaal zijn daar helemaal beneden.

1357143006215

We hebben goed gekeken tussen alle vissen met een grote bek, grote ogen en de hengelaarslampjes, maar de goudvis was nergens te bekennen! Waar o waar kan toch die goudvis zijn? Zal het misconcept van het vooronderzoek dan nu echt aan het vervagen of zelfs aan het verdwijnen zijn?

To be continued… Tot aan de oppervlakte!

Robin en Jiska

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: