De Diepzee, les 4: Crea-bea, met Diepzee thema!

Wat een reis hebben we er op zitten. Van een bak water vol prut tot zeemeerminnen, van hengelaarslampjes tot secchi schijven, we hebben het allemaal gezien. De kinderen hebben veel geleerd en waren razend enthousiast. Nu loopt ons avontuur helaas tegen het einde aan en zullen de kinderen nog één opdracht moeten volbrengen, voordat ze mogen terugkeren naar de oppervlakte.

De laatste Diepzee-les in onze vierdelige wetenschappelijke lessenserie, mede mogelijk gemaakt door Harm van der Geest, Diepzeewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. De kinderen hebben zich uitstekend ingezet en wij hebben ons zeker vermaakt!

De les ging meteen van start met een coöperatieve werkvorm: placemat. De kinderen krijgen geen diner, integendeel, de kinderen krijgen een A3-formaat papier met vier vakken. In groepjes van vier mogen ze per persoon, in één van deze vier vakken, hun eigen aanpassingskenmerken opschrijven, zoals geleerd in de vorige les. Dit ene vak is helemaal voor henzelf, ze mogen er mee doen wat ze willen, behalve scheuren. Nadat ieder groepslid zijn of haar gedachten over aanpassingen heeft neergeklad, mogen ze tot een gezamenlijke conclusie komen: wat is het beste aanpassingskenmerk?

De crea-bea opdracht kan beginnen! De kinderen krijgen hun eigen tekenpapier, waarop ze hun eigen Diepzeedier mogen maken. De centrale gedachte die bij de opdracht hoort was: ‘Mijn Diepzeedier kan in de Diepzee overleven, omdat…’. Belangrijk voor de bijna volleerd wetenschappers om te beseffen is dat ze dus verschillende aanpassingskenmerken duidelijk naar voren moeten laten komen in hun “objet de l’art”.

IMG-20121130-WA0000

De onderzoekers zijn keihard aan de slag gegaan en met resultaat! Hier en daar was nog wel een Sinterklaas en Piet te herkennen in de Diepzee, maar ach, het centrale doel was behaald!

20121207_111258          20121207_111327

20121207_111405          20121207_111521

Dit was onze laatste Diepzee-les in groep 4. De zuurstof in onze tank begint helaas op te raken en we moeten snel weer naar boven! We zijn trots op onze jonge, nu volleerd Diepzeeonderzoekers. Het waren inspirerende en vooral fijne lessen. Wij willen Harm van der Geest nogmaals hartelijk bedanken voor alle hulp die hij ons gegeven heeft voor ons onderzoek!

Vanuit de Diepzee, over en uit!

Robin en Jiska

N.B. De “Goudvis” is nowhere to be found!

Een reactie plaatsen

1 reactie

  1. Anoniem

     /  1 juni 2016

    Beste Robin en Jiska,
    wat een leuke lessenserie. Hebben jullie van deze les misschien ook een gehele lesvoorbereiding? En de powerpoint?
    Wellicht lezen jullie mijn bericht, dan ontvang ik graag reactie op mijn email-adres!
    Sophiedeboer1@hotmail.com

    Met vriendelijke groeten,
    Sophie (ipabo)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: