Blog 5: Een terugblik

Het is nu ruim een maand na het uitvoeren van onze lessenserie. Ook de evaluatie is inmiddels achter de rug. De vraag die rest is of onze lessenserie van waarde is geweest voor de leerlingen uit groep ½? Hebben zij iets geleerd van onze lessen? En nog specifieker: hebben zij geleerd wat wij met onze lessen beoogden?

Daarmee raken we meteen het, voor ons, lastigste punt van het ontwerpen van deze lessenserie. Het moeilijkst vonden wij de leerdoelen.
Niet eens het opstellen van deze leerdoelen. Nee, deze vloeiden redelijk gemakkelijk voort uit ons vooronderzoek.
Echt lastig was het afstemmen van de activiteiten in onze lessen, zodat de door ons opgestelde leerdoelen ook daadwerkelijk bereikt zouden worden. Want hoe oefen je met leerlingen bijvoorbeeld in vier lessen het beschrijven van wat je ziet. Dit was één van onze onderzoeksleerdoelen.
En niet te vergeten: hoe meet je de vooruitgang op dit leerdoel achteraf? Wij hebben dit getracht te doen door zelf een scoringsmodel te ontwerpen en deze in zowel voor- als naonderzoek over de leerlingen in te vullen om zo individuele groei te meten. Maar wij hebben ons hoofd hier aardig over gebroken, alvorens tot deze oplossing te komen.

Zoals al uit het bovenstaande blijkt, hebben wij het ontwerpproces niet als gemakkelijk ervaren. Als het proces in drie fasen wordt opgedeeld: ontwerp, uitvoering en evaluatie, dan was vooral de afstemming tussen de drie fasen voor ons zo lastig. In de eerste fase van het ontwerpen, moet er al zijn nagedacht over de laatste fase. Er moet dan al duidelijk zijn hoe de leerdoelen achteraf gemeten moeten worden. Dit bepaalt op zijn beurt weer de lesinhoud.
Wij zijn hier een aantal keer in vastgelopen. Iets wat niet gek is voor zo’n eerste keer. Wij willen wel aan iedereen meegeven dat een goede voorbereiding het halve werk is. Voordat je het vooronderzoek gaat afnemen, moet er al een aardig beeld zijn van wat er beoogd wordt met de lessenserie. Als je dit niet weet, vergeet je essentiële dingen te toetsen in het vooronderzoek, waardoor je in de laatste fase geen goede vooruitgang kunt meten.

Tot slot bleef de uitvoering van de lessen voor ons toch wel het leukste. Van het zien van vooruitgang die de leerlingen maken in hun ontdekkingsproces, wordt elke leerkracht vrolijk. Ook de kleine opmerkingen en slimme vragen tussen de lessen door zijn mooi. Hoewel deze niet meegenomen worden in de evaluatie achteraf, zie je als leerkracht tijdens het proces dat leerlingen er iets van oppikken. En dat is nou precies wat we wilden bereiken.

nog even terugblikken

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: