Les 1: kaarslicht en vieze handen

De eerste les van onze lessenserie is een feit. Vanochtend zat groep 1/2E van OBS Steigereiland ’s morgens vroeg klaar om te beginnen aan de lessen over smelten en stollen.

Alle kinderen zaten in de kring, waar we gezellig een kaarsje aanstaken. Maar niet slechts om de koude november ochtend wat op te vrolijken. Nee, groep ½ keek met ons mee naar de veranderingen van het kaarsje. Heel precies konden zij beschrijven wat zij zagen:
Het lontje wordt langzaam zwart en er ontstaat een kuiltje, door het vlammetje komt er een beetje water op de kaars. Anderen wisten ons te vertellen dat dit geen water is, maar kaarsvet. Omdat het kaarsje langzaam smelt.

En wat is er dan leuker om je vinger in het plakkerige kaarsvet te stoppen? Bovendien nog heel erg nuttig, want de leerlingen ondervonden zo aan den lijve hoe het warme gesmolten kaarsvet, langzaam weer stolt als het koud wordt. En wat voel je dan? Het wordt weer hard en koud.
Tot zover al heel wat ontdekt en we waren nog niet eens klaar.

Kunnen er nog meer dingen smelten? Uit een groot aanbod aan materialen (hout, ijzer, boter, chocolade, zeep) mochten de kinderen iets pakken wat volgens hen zou smelten. “Getver, van mijn chocola krijg ik vieze handen!”, dus ja dat smelt  blijkbaar wel. De leerlingen wisten te benoemen dat niet alles in je handen smelt, maar dat slechts sommige materialen smelten. Ook zonder kaars, zolang je het maar op een warm plekje houdt.

We zijn opzoek gegaan naar warme plekjes in de klas. Er waren geen pannen, ovens of vuur, maar wel hadden we de verwarming of onze eigen warme handen. Aan de leerlingen de opdracht om met alleen hun eigen handen ervoor te zorgen dat de boter zo snel mogelijk zou smelten.
En ja hoor, dat lukte iedereen. Uiteindelijk kwam de klas tot een mooie conclusie: “als je er in blaast, kun je het warmer maken en gaat het nog sneller!” .

s900x600_a15577_Het monteren van warme sauzen met koude boterblokjes 01

Helaas ging het wassen van de handen van twintig kinderen wat minder snel, maar dat was dan ook een van de weinige minpunten van de les.
Wij gaan er nu nog hard op broeden om de ingezette activiteiten in een nog beter OOL-vorm te gieten, door de leerlingen meer áán en mét elkaar te laten tonen wat zij ontdekken. De inhoud van de les bleek echter een groot succes om een beginnend bewustzijn over smelten en stollen onder de invloed van warmte en kou te realiseren.

De volgende les blikken wij terug op vandaag en introduceren wij de termen smelten en stollen die hierbij horen. Daarna gaan wij eens kijken of we als echte onderzoekers zelf factoren kunnen selecteren om zo boter te laten smelten en stollen.

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: