Les 2: Experimenteren

Precies een week na de eerste les konden we met groep ½ verder leren over smelten en stollen.

In de eerste les zijn we samen met de leerlingen een ‘probleem’ tegen gekomen. Door een kaars aan te steken zagen we dat het materiaal verandert van vorm, kleur etc. We hebben ons verbaasd over het feit dat sommige materialen smelten en anderen niet. Samen hebben we dit probleem verkend door na te gaan welke materialen smelten in je hand en welke niet.
Ook de link tussen smelten en temperatuur is in deze verkenning aan bod gekomen.

Mooi om te zien is hoe zulke doodnormale dingen die iedereen wel weet (chocolade moet je snel opeten, want anders smelt het in je hand), kunnen leiden tot nieuwsgierigheid over de wereld om ons heen. Hoe komt het eigenlijk dat chocolade wel smelt, maar een koekje niet?

In les twee hebben we daarom de leerlingen hun hypothese over warmte als oorzaak van het smeltproces laten testen aan de hand van een uit te voeren experiment.
Op een grote tafel stonden verschillende benodigdheden en warmtebronnen. Een theelichtje, kaarsjes, pannetje, bord, aansteker, waterkoker etc. De klas werd verdeeld in drie groepen van 7 kinderen, die elk met één begeleider zelf stukjes boter moesten laten smelten. De leerlingen mochten de strategie zelf bepalen.

Hiervoor hadden we een werkboekje ontworpen waarin het smeltproces kon worden bijgehouden. Het idee was op simpele wijze de kleuters zelf te laten noteren hoe lang het duurde totdat de boter smolt. Door de resultaten te noteren zouden we dan achteraf makkelijker kunnen vergelijken en dus een conclusie trekken (bijvoorbeeld bij één kaarsje duurt 3 minuten, maar bij vier kaarsjes duurt het maar één minuut.)
Het invullen van het werkboekje ging als volgt: de leerlingen kregen van ons plaatjes van warmtebronnen. Bijvoorbeeld een kachel, een kaars, meerdere kaarsen, een kookpitje, etc. In overleg kozen zij de bron die volgens hen het snelst zou doen smelten. Dit mochten te uit gaan proberen met de aanwezige warmtebronnen op tafel. De begeleider hield de stopwatch bij. Groep 2 kon de minuten zelf aflezen en opschrijven. Groep 1 kon simpelweg een cirkel zetten om het betreffende cijfer in het werkboekje.

Niet te vergeten is in les twee ook de nadruk op het begrip stollen gelegd. Dit omgekeerde proces mocht ook worden uitgeprobeerd. Nu echter niet met warmtebronnen, maar met bronnen van kou. Hiervoor waren er plaatjes van onder andere de koelkast, koud water of buitenlucht.
Jammer genoeg, hadden we niet genoeg tijd ingeruimd om zowel het smelt- als het stolproces te laten onderzoeken. Met de verschillende smeltstrategieën waren de leerlingen al snel een half uur bezig. De stoltijd was te lang om binnen onze les op te nemen met de stopwatch.

Naamloos-1

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: