Les 3: concluderen en presenteren

Waar onze lessenserie op papier een waterdicht plan leek, bleek het in de praktijk toch nog een paar haken en ogen te hebben. Deze kwamen aan het licht tussen les twee en drie.

Twee zaken bleken een klein probleem te vormen.
Allereerst bleek het door ons ontworpen werkboekje een uitgebreidere introductie nodig te hebben bij de leerlingen dan wij hadden gedacht. Het werkboekje zou goed kunnen werken, zoals wij hem bedacht hebben, maar de werking van een stopwatch is voor veel kleuters nog erg lastig en moet goed uitgelegd worden. Er zou bijvoorbeeld even klassikaal mee geoefend kunnen worden.
Ten tweede bleek de experimenteerles meer tijd te kosten dan wij hadden ingeruimd. Een half uur bleek te kort, wanneer er meerdere manieren van smelten en stollen uitgeprobeerd moeten worden.

Zodoende verliep les twee anders dan wij hadden gehoopt. De leerlingen experimenteerden erop los en ontdekte veel. Het noteren van de resultaten lukte bij de ene groep echter beter dan bij de andere. Omdat de leerlingen wel heel enthousiast waren geworden over hun bevindingen en met slimme opmerkingen kwamen, besloten wij ter plekke dat we de conclusieles (die wij eigenlijk voor het derde bezoek hadden willen bewaren) maar meteen erachteraan te doen.
Aangezien het werkboekje niet door elke groep was ingevuld, kon dit niet gebruikt worden tijdens het concluderen. We hebben de kinderen daarom hun resultaten laten bespreken zonder het boekje.

Voor het onderling bespreken van de resultaten hadden we een werkvorm uitgedacht, waarbij de groepen onderling van samenstelling wisselden.
De 3 groepen van 6 à 7 leerlingen werden elk in tweeën gedeeld en de helft van de groep wisselde dan door. Zo ontstonden er drie nieuwe groepen van 6 of 7 leerlingen. Zij mochten vervolgens aan elkaar vertellen welke smelt- of stolstrategie zij hadden uitgeprobeerd en of dit langzaam of snel was gegaan.
Toen iedereen elkaars ervaringen had aangehoord en zelf had kunnen vertellen of zijn/haar experiment, bespraken wij klassikaal de conclusie.
Zoals een meisje uit groep 2 zo mooi samenvatte: “de boter smelt het snelst als je er zoveel mogelijk warme dingen, kaarsen ofzo, onder zet. En als het dan weer moet stollen moet het in de vriezer want daar is het het koudst.”

Naamloos-2 Naamloos-3 Naamloos-4

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: