Les 4: verbreden of verdiepen

Het idee achter les vier was het principe van smelten en stollen gaan herkennen in een vulkaan. ‘De vulkaan’ was natuurlijk het thema van waaruit wij oorspronkelijk zijn vertrokken met onze ideeën voor deze lessenserie.

Nu de leerlingen uit groep ½ hebben ontdekt dat iets smelt als het heel warm is en weer stolt als het afkoelt, kunnen we een klein uitstapje maken naar het onderwerp ‘de vulkaan’.

Vulkanen zijn als lesonderwerp heel interessant voor leerlingen. In ons vooronderzoek bleek al dat het de leerlingen aanspreekt en zij er de mooiste ideeën bij hebben.

In de vierde en laatste les zijn we gestart met het herhalen van de experimenten les. Wat hadden we ook al weer ontdekt? Daarna hebben we een filmpje over een vulkaanuitbarsting laten zien. De leerlingen zaten met open mond te kijken hoe de hete lava de berg uitstroomde. Het filmpje liet de leerlingen goed zien hoe warm de lava is, maar ook wat er na verloop van tijd met de warme lava gebeurt. Deze wordt keihard: “lavasteen”, wisten enkele slimmeriken te benoemen.

In tweetallen mochten de leerlingen aan elkaar vertellen wat zij in de video hadden gezien. Daarna bespraken we met de hele groep enkele verschijningen uit de film. Heb je iets gezien wat op de gesmolten boter leek? En is het ook weer gestold? Wat was er dan zo koud dat het weer stolde? Hoe lang denk je dat dit duurde? Ook moeilijke begrippen als ‘as’ en ‘explosie’ passeerden de revue. Niet voor niks, want dit was één van de leerdoelen die wij voor ogen hadden met deze vierde les. Wij wilden de woordenschat rondom het thema vulkanen met een aantal specifieke termen uitbreiden. Dit om zo ook de taalsterkere leerlingen iets bij te brengen. Het waren ook vooral deze leerlingen die veel over de film konden vertellen.

Om alle leerlingen aan het woord te laten hebben we opnieuw een werkvorm ingezet. Er waren vier plaatjes die ook in de film waren voorgekomen. Een aswolk, een explosie, stromende lava en een krater. Na de plaatjes klassikaal te hebben doorgenomen kreeg de helft van de leerlingen een plaatje. Op ons teken mochten alle leerlingen door de klas lopen om zo duo’s te vormen waarbij de één een plaatje had en de ander niet. Als wij in onze handen klapten mochten de leerlingen met hun partner overleggen over wat zij zagen op het plaatje. Eerst sprak de leerling met het plaatje en in een tweede ronde mocht de ander aanvullen. Tot slot hoorden we klassikaal een aantal leerlingen uit over wat zijn partner gezegd had.

Zo hebben alle leerlingen deze laatste les de kans gehad zich uit te spreken over wat zij nu geleerd hadden over de vulkaan.

vulkaan1                                              vulkaanas

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: