Evaluatie van de lessenserie

Nu alle lessen zijn uitgevoerd en we druk bezig zijn met het afronden van ULP 8 en het schrijven van een overdraagbare lessenserie, is het tijd om te evalueren. Als we terugdenken aan ULP 7 en ULP 8, zien we een groot onderzoek dat veel tijd heeft gekost en ons veel heeft geleerd: reageer op reacties van de klas: als er een kind van zijn stoel valt tijdens een klassikale bespreking, heeft deze bespreking waarschijnlijk te lang geduurd; verdeel de taken onderling goed en communiceer naar elkaar hoe je erin zit en hoe je de taakverdeling vindt; gebruik activerende werkvormen om de leerlingen te betrekken bij wat je doet en bij wat je wil dat de klas doet; het belangrijkste dat wij geleerd hebben is, volgens ons, dat het aansluiten bij de belevingswereld van kinderen ervoor kan zorgen dat een onderzoek, een lessenserie of een les slaagt of juist totaal niet aanslaat. We hebben dit ondervonden nadat we een brief namens de pieten aan de klas hadden geschreven, waarna de leerlingen zo enthousiast waren dat we er bijna bang van werden. We merkten dat de motivatie van de leerlingen ervoor zorgt / ervoor kan zorgen dat een project een succes wordt of niet. 

Verder hebben we onze evaluatie-instrumenten geëvalueerd. Uit het evalueren van de rubric kwam naar voren dat we de lat voor de leerlingen veel te hoog hadden gelegd, waardoor de resultaten van de lessenserie tegenvielen. Dit heeft ons echter niet ontmoedigd: we hebben tijdens het uitvoeren van de lessen zelf ervaren hoe hard de klas heeft gewerkt en hoeveel de leerlingen hebben bereikt. Helaas blijkt dit niet uit de resultaten van ons evaluatie-instrument, een rubric, omdat deze niet aansloot bij het niveau van de leerlingen.
Door vergelijken van de uitkomsten van onze observaties en scores bleek dat we beiden heel anders hadden gescoord op beide evaluatie-instrumenten, maar vooral op dat van de rubric. In totaal scoorde geen van ons de leerlingen zo hoog dat de norm van 75% voldoende was gehaald. Ook verschilden we op 33 van de 72 te scoren punten.
Al met al kijken we terug op een leerzame tijd waarin naar voren is gekomen dat we al goed op weg zijn voor onze bachelor, maar ook nog erg veel te leren hebben.  Lang leve de UPvA!

 

Priya & Marleen

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: