Blogbericht 6: Elk einde is een begin van iets nieuws.

En toen zat het er definitief op. Het na-onderzoek is uitgevoerd, de resultaten verwerkt en het verslag getypt. In het na-onderzoek zijn alle leerdoelen nogmaals getoetst bij de 6 leerlingen die ook aan het vooronderzoek hadden meegedaan. Op deze manier konden we de gegevens van het voor en na-onderzoek met elkaar vergelijken. Hieruit is gebleken dat de leerlingen veel nieuwe begripskennis hebben opgedaan en erg vooruit zijn gegaan in de onderzoeksdoelen. Zo is er een gemiddelde van 4,67 nieuwe begrippen die de leerlingen hebben geleerd, hierdoor is het officiële doel van 5 nieuwe begrippen net niet gehaald. Ook zijn de leerlingen niet vooruit gegaan in de presentatievaardigheden, maar dit maakt ons niet minder trots op de prestatie die de leerlingen hebben neergezet.
De leerlingen hebben, wat betreft de onderzoeksvaardigheden enorme sprongen vooruit gemaakt. Tijdens de lessenserie bleek dat ze veel moeite hadden om onderzoeksvragen te formuleren en te bedenken hoe ze dit konden onderzoeken. Wij hebben er dan ook bewust voor gekozen om de verdieping uit de lessenserie te halen en hier meer tijd aan te besteden. Deze keuze heeft zijn vruchten afgeworpen. Het niveau van vragen stellen (beoordeeld aan de hand van een observatieformulier van Vaan & Marell, 2012) is gemiddeld genomen gestegen. De meeste leerlingen hebben vooruitgang geboekt en anders zijn ze op een gelijk niveau gebleven. Opvallend was dat er weinig tijd is besteed aan het formuleren van als…dan-relaties, maar dat de leerlingen hier wel op vooruit zijn gegaan. Bijna alle leerlingen wisten, kloppende, als…dan-relaties te vormen.
We hebben een aantal aanpassingen op de lessenserie voor de volgende keer. Zo adviseren wij om het presentatiedoel eruit te halen, er is te weinig tijd beschikbaar om te oefenen, waardoor het leerrendement te laag is. In plaats daarvan is het mogelijk om van het samenwerken een leerdoel te maken. Deze lessenserie is uitgevoerd op een Daltonschool waardoor de leerlingen al veel ervaring hadden met het samenwerken, waardoor wij ervoor hebben gekozen om hier niet een bewust doel van te maken. Tijdens de lessenserie merkten we dat de leerlingen nog veel moeite hadden met een taakverdeling. Het is dus mogelijk om dit als verdiepingsdoel aan het samenwerken te geven.

Al met al vinden wij het een zeer geslaagde lessenserie, sommige leerdoelen zijn zeer goed behaald, andere wat minder. Maar het belangrijkste is dat de leerlingen enthousiast waren en het leuk vonden om te doen! We hopen ze hiermee geïnspireerd te hebben om meer onderzoek te doen naar onderwerpen die ze interessant vinden!

 

plaatje blog 6 2

Figuur 2. Aantal zowel impliciet als expliciet genoemde nieuwe begrippen, gemeten in het na-onderzoek.

plaatje blog 6

Figuur 4. Geformuleerde als…dan-relaties.

 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: