De laatste loodjes…

Het is alweer een tijdje geleden dat we een blog hebben gepost. In tussentijd hebben we niet stil gezeten, integendeel zelfs; er is hard gewerkt! Want wij waren natuurlijk heel benieuwd of de leerlingen de vooraf bedachte leerdoelen hadden behaald aan het eind van onze lessenserie.

onderzoekHiervoor hadden we twee evaluatie-instrumenten ontworpen. Een voor het hoofddoel over de inhoudelijke aspecten en een voor het hoofddoel over de onderzoeksvaardigheden. De leerlingen hebben bijna allemaal ontzettend hoog gescoord op de inhoudelijke aspecten en bijna allemaal redelijk laag op de onderzoeksvaardigheden. Terwijl de kinderen tijdens de lessen hele andere dingen hebben laten zien.

Wij hadden een evaluatie-instrument voor de onderzoeksvaardigheden waarbij de leerlingen veel moesten lezen en schrijven. En dat is voor de groep 3 leerlingen natuurlijk nog best lastig! Maar hier hebben we van geleerd: deze evaluatie zal pas betrouwbare resultaten leveren wanneer de leerlingen goed kunnen lezen en schrijven. We hadden de jongste leerlingen achteraf gezien dus beter kunnen interviewen.
Tijdens het ontwerpen en uitvoeren van de lessenserie hebben we veel geleerd. Bij het ontwerpen van een lessenserie moet je aan veel dingen denken. Welke materialen ga je inzetten? Wat wil je de kinderen laten bereiken? Wat is een logische opbouw?  Hoe kun je ervoor zorgen dat de leerlingen zelf met antwoorden komen? Hoe maak je leerlingen enthousiast voor je lessen? Welke werkvormen ga je gebruiken? Enzovoort, enzovoort. Wij hebben vanuit een klein concept over ‘wat is oud?’ met behulp van getallenlijnen gewerkt naar een beroep (eerst zelf ervaren en daarna een ontmoeting met een echte archeoloog). Tijdens het uitvoeren van de lessenserie kom je erachter wat wel en wat niet werkt. Je ziet dat de kinderen steeds meer vooruitgang boeken en dat ze plezier krijgen in wat ze doen. En tot slot is er dan de evaluatie. Die toont aan in hoeverre de leerlingen jouw bedachte leerdoelen behaald hebben. Hier hebben we onze conclusies uit getrokken en inmiddels ligt er een overdraagbare lessenserie klaar voor gebruik!
En ja, wij weten zeker dat er heel veel nieuwe archeologen staan te trappelen om aan het werk te gaan!

onderzoek1

 

 

 

 

Elsemiek van der Puij en Manon Spitzen

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: