Les 3- En.. onderzoeken maar!

Hier alweer ons derde blogbericht!

Deze les zijn de leerlingen op onderzoek uit gegaan. ‘Zijn je neus, je ogen en je mond nu écht belangrijk bij het proeven van eten?’. Deze vraag hebben de leerlingen met hun eigen bedachte onderzoeken onderzocht en beantwoord.

In totaal waren er drie onderzoekjes die de leerlingen gingen onderzoeken. Per groepje onderzochten ze de volgende onderzoeken. Elke 10 minuten wisselden ze van onderzoek.

Onderzoek 1: Vier buisjes met eten erin, ogen dicht en ruiken maar! De leerlingen mochten raden, door eraan te ruiken, wat er in het buisje zat. Het wekte vele reacties op bij de leerlingen. ‘Ah, ik ruik het al, het is banaan! Ik proef het aan mijn smaak’, of ‘dit ruikt naar pepernoten, maar toch ook weer niet, maar wel een beetje veel wel’. De leerlingen kwamen er al snel achter dat, als een buisje lekker ruikt, ze het wilde proeven en als het buisje niet lekker ruikt, ze het niet wilde proeven.
Een van de leerlingen zei: ‘Juf, ik denk dat ik daarom soms al weet wat mama kookt, ik ruik dat gewoon!’ We hoefden de onderzoeksvraag niet meer te stellen. Hierdoor was duidelijk dat ze het goede antwoord wisten te vertellen. Dit onderzoek was geslaagd!

Afbeelding 1

 

Onderzoek 2: In tweetallen gingen de leerlingen aan het werk, blinddoek om en proeven maar! De één kreeg een blinddoek om, de ander gaf de geblinddoekte leerling iets te eten. Ze onderzochten op deze manier of de ogen belangrijk zijn bij het proeven van eten. De yoghurt zat overal op hun gezicht, ze gierden het uit van het lachen en waren super enthousiast. Maar over één ding waren ze het eens: het alleen proeven met je mond zonder te kijken, is nog best wel lastig en stiekem best wel eng! ‘Ah, wat is het?’, ‘ik durf niet, straks vind ik het vies’. Gelukkig was het voor de leerlingen na dit leuke maar toch ook spannende onderzoek wel duidelijk dat ook de ogen belangrijk zijn bij het proeven van eten!

Onderzoek 3: Bij het laatste onderzoek kon natuurlijk het zintuig ‘de mond’ niet ontbreken, ook dit onderdeel moest onderzocht worden. In hoeverre is je mond eigenlijk nog belangrijk, als je ogen en neus al zo belangrijk zijn bij het proeven? Om dit te onderzoeken gingen de leerlingen verschillende soorten eten proeven en onderzoeken of zij dit eten konden koppelen aan één van de vier basissmaken (zoet, zuur, bitter of zout). Dit konden ze zeker! Doordat wij dit in de eerste les al hadden geoefend, wisten de leerlingen hoe een bepaalde basissmaak proeft. Bijna alle smaken uit het onderzoek konden zij koppelen aan een specifieke basissmaak, bij sommige smaken verschilden de meningen van de leerlingen. Door al deze ervaringen van dit onderzoek hebben zij wel geconcludeerd dat de mond belangrijk is bij het proeven van eten.

Na de drie onderzoeken onderzocht te hebben, kwamen alle leerlingen terug in de kring. Hier bespraken ze wat ze hadden onderzocht en wat zij hadden ondervonden. Uiteindelijk concludeerden ze met z’n allen dat alle drie de zintuigen erg belangrijk zijn bij het proeven van eten. Één van de leerlingen concludeerde het als volgt:

‘Want je kijkt eerst naar het eten of het er lekker uit ziet, daarna ruik je aan het eten of het lekker ruikt en daarna proef je of het lekker proeft!’

Het was weer een super leuke les. De leerlingen hadden het erg naar hun zin, waren super enthousiast en hadden weer veel geleerd! Op naar de volgende les, de laatste les.

Anne, Anne en Marise

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: