All good things come to an end: De Diepzee, evaluatie

Helaas komt aan alles een einde, maar het is een onwijs spannend en leerzaam avontuur geweest! De kinderen hebben gedoken, geëxperimenteerd en onderzocht! De centrale vraag is natuurlijk: hebben zij ook wat geleerd? Wat zal ze altijd bijblijven en wat was niet helemaal aangekomen in de jonge hersenen? Vandaag gaan we praten over de evaluatie!

Even terug, want wat hadden we ook alweer uitgespookt? We hebben een vooronderzoek gedaan met de jonge kinderen, waarin we mogelijke misconcepten konden vaststellen. Daar kwam dus de goudvis boven water! Dit was onze manier om beter aan te sluiten op de voorkennis van de leerlingen, om ze dus de keiharde waarheid te vertellen: geen goudvissen in de Diepzee.

Kwam dat even hard aan.. We hebben in de lessenserie verschillende doelen opgesteld voor de jonge onderzoekers. Twee hiervan hebben wij geëvalueerd met onze evaluatie-instrumenten. De twee doelen die wij even onder de loep hebben genomen zijn allebei van een bepaalde aard. We hebben namelijk een inhoudelijk doel geëvalueerd, over de gegeven informatie aan de kinderen. Deze luidt: ‘De leerlingen leren over de leefomgeving in de Diepzee en de aanpassingen die hierbij horen’. Daarnaast, om aan te sluiten op de didactiek van het onderzoekend en ontwerpend leren, hebben we ook een onderzoekend doel, deze is als volgt: ‘De leerlingen ontwikkelen, door een experiment op te zetten over de hoeveelheid licht in de Diepzee, een onderzoekende en probleemoplossende houding’. Een hele mond vol dus!

Allereerst hebben wij het inhoudelijke doel gemeten met behulp van de tekeningen, die de kinderen in les 4 hebben gemaakt. De kinderen gaan creatief aan de slag, met de opdracht: ‘mijn eigen Diepzeedier kan in de Diepzee overleven, omdat..’. Wij gaan als leerkracht de tekeningen bekijken en dan is het turven geblazen! Het is dus voor ons zaak om te kijken naar de aanpassingskenmerken in de tekeningen. Tot onze vreugde heeft 94.1% het inhoudelijke doel behaald! Wat zijn we trots op de kleine wetenschappers!

Daarnaast hebben we het inhoudelijke doel geëvalueerd met behulp van een scoreformulier. De onderzoekende houding van de kinderen is verdeeld in verschillende aspecten: vragen stellen, waarnemen, classificeren, meten, onderzoeken, uitvoeren, rapporteren. Per aspect of categorie kan er een score gegeven worden, scores die gedefinieerd zijn in kernachtige zinnen en dus een niveau aangeven. De gescoorde leerlingen moesten bij alle onderdelen minimaal niveau B behalen, wat in vier van de zeven aspecten is gelukt! In andere woorden, wij zijn heel blij dat onze beide doelen behaald zijn!

Dan hebben we nog even kritisch gekeken naar onze lessenserie en kwamen tot een paar verbeterpuntjes. Onze rol was, omdat de inbreng van de kinderen weinig gerelateerd was aan de Diepzee, vooral sturend. We hadden dus iets meer volgend kunnen zijn, omdat dit beter in de OOL-didactiek past: de kinderen zelf laten uitzoeken hoe de vork in de steel zit. Als tweede verbeterpunt hadden we wat meer de nadruk kunnen leggen op de onderzoekende houding. Dit punt hangt ook weer samen met het vorige verbeterpuntje. We hadden de kinderen nog meer ruimte kunnen geven om een onderzoekende houding te ontwikkelen, aangezien deze toch vooral tot uiting kwam in les 2, bij de bak met prut en de waterdruk.

Als u nog steeds aan het lezen bent, petje af! Het was een hoop wetenschappelijk gebabbel! Dit was alweer ons laatste blogbericht over de Diepzee en ons avontuur. De wijze woorden: ‘All good things come to an end’ zijn hier wel van toepassing. We vonden het fantastisch en hebben met plezier eraan gewerkt. Dus wie weet, tot ooit, en tot die tijd zeggen wij: blup, blup!

Robin en Jiska

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: