De eerste les: confrontatie, verkenning en opzet van het experiment

Na heel wat gepuzzel over hoe we onze lessen zouden indelen en tegenslagen tijdens het ontwerpen, was het eindelijk zover. We hadden het ontwerp van de lessenserie af en mochten eindelijk aan de slag met de kinderen. We konden niet wachten!

Deze les stond in kader van de confrontatiefase, verkenningsfase en de opzet van het experiment. De kinderen kregen aan het begin van de les te horen wat ze het komende uur zouden gaan doen, toen ineens Sint Maarten de klas binnen liep. Aan de hand van dit figuur uit de geschiedenis is het onderwerp geïntroduceerd.  Sint Maarten lag dicht bij de leerlingen op dat moment, omdat het net 11 november was geweest. We hebben de kinderen vragen gesteld over wat Sint Maarten vroeger wel en niet in zijn huis had staan. Wat waren de overeenkomsten en de verschillen in vergelijking met onze huizen nu? Wij hadden een aantal voorwerpen meegenomen, die later in de lessenserie terug zullen komen. Het waren miniatuur meubels, apparaten en voorwerpen die wij kennen uit onze huidige samenleving. De leerlingen hebben per voorwerp (die wij klassikaal lieten zien), met elkaar overlegd of het voorwerp er vroeger ook al was in huis, of alleen nu. Het bleek dat de kinderen al vrij veel wisten, maar ook een aantal misconcepten hadden. Bijvoorbeeld, dat men vroeger waterleidingen en wc’s in huis had.

Na de verkenningsfase hebben we met de kinderen overlegd hoe we nou het beste zouden kunnen onderzoeken welke voorwerpen Sint Maarten wel en niet in huis had vroeger. De leerlingen kwamen snel met voorwerpen die men tegenwoordig in huis heeft. Volgens hen moesten we kijken of Sint Maarten deze voorwerpen ook had vroeger.

De leerlingen hadden geen idee hoe we het slim zouden kunnen aanpakken, dat was nog te moeilijk voor ze. Gelukkig hadden wij dat voorzien. Voor de volgende les hebben we een leuke activiteit bedacht om erachter te komen wat Sint Maarten wel en niet in zijn huis had, en zo gelijk de misconcepten bij de kinderen te verhelpen.

Hoe? Dat leest u in het volgende blog!

Groetjes,

Kelly en Jovana

Image

 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: