De Romeinen in Nederland – Ontwerpfase

Het begon als een leuk, uitvoerbaar en spannend idee voor een lessenserie. We hadden ontzettend veel zin om de lessen te ontwerpen en deze uit te voeren. Maar al snel liepen we tegen een muur op. De stof was te moeilijk en sloot absoluut niet aan op wat de kinderen al wisten en wat wij ze wilden aanleren. Waar waren we in hemelsnaam aan begonnen? De Romeinen in groep 3? Het begon als een leuke opdracht, waar we ontzettend veel zin in hadden… Maar dat veranderde al heel snel. Inmiddels was het niet mogelijk meer om van onderwerp of groep te wisselen. Hoe nu verder?

Wij, Kelly Hommersen en Jovana Tomic, zullen u de komende tijd op de hoogte houden van ons ontwerp –en uitvoer avontuur via deze blog.

Ons wat hobbelige begin aan deze lessenserie is uiteindelijk helemaal goed gekomen.We hadden de toepasbaarheid van het onderwerp, wat bedoeld is voor de bovenbouw, toch een beetje onderschat. Maar met behulp van onze begeleiders en in overleg met de leerkracht van de groep 3 hebben wij besproken welke informatie belangrijk was om centraal te houden in de lessenserie. Het hele concept ‘Romeinen’ konden we vergeten. We moesten ons meer richten op het verduidelijken van het begrip ‘vroeger’. Er ging een wereld voor ons open. We hadden helemaal niet stilgestaan bij het feit dat je een historisch onderwerp voor jongere kinderen op deze manier kunt ontleden. De conclusie was wel duidelijk: De Romeinen laten we over aan de bovenbouw. Wij gaan door met de verschillen tussen vroeger en nu.

Pas na het uitvoeren van ons vooronderzoek, konden we echt gaan ontwerpen. We zijn met een klein, representatief groepje leerlingen uit groep 3 gaan zitten. We hebben met ze gesproken over vroeger en nu. Het begrip vroeger was voor de leerlingen duidelijk. De antwoorden verschilden: vroeger is voordat zij geboren waren, toen er nog oorlog was of gewoon simpelweg heel erg lang geleden waar wij niet bij waren. Verbazingwekkend dat alle leerlingen, welk niveau dan ook, een duidelijkere beschrijving van vroeger gaven dan wij dat zouden kunnen. Het bleek dat de begrippenkennis er wel was. Wij moesten voort bouwen op een inhoudelijke kennis en taalbarrière. Na veel gesprekken met onze begeleiders en kijkend naar de vooronderzoeksresultaten hebben we uiteindelijk een uitweg gevonden. We gaan verschillen bekijken tussen de leefwijze van vroeger en nu. Hoe verschillen de huizen en gebouwen ten opzichte van nu? En welke voorwerpen gebruikten ze vroeger in vergelijking met nu? Deze vragen en meer zullen door een lessenserie van vier lessen beantwoord worden door de leerlingen. Wij gaan ze begeleiden en laten de lessen verlopen volgens de stappen van het Onderzoekend & Ontwerpend leren. De eerste stappen zijn gezet, de rest volgt…

Groetjes,

Kelly en Jovana

Image

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: